03 Φεβρουαρίου 2011

ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΞΟΔΕΥΟΥΜΕ ΓΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑ

Στην Κέρκυρα οι χειρότερες επιδόσεις των μαθητών, στα Τρίκαλα οι καλύτερες
 
Το ιλιγγιώδες ποσό των 5,1 δισ. ευρώ «εκταμιεύθηκε» το 2008 από τους προϋπολογισμούς των ελληνικών νοικοκυριών για «αγορά» εκπαιδευτικών υπηρεσιών πάσης φύσεως: από δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία και κέντρα ξένων γλωσσών ή γυμναστήρια μέχρι φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα. Εάν στις ιδιωτικές δαπάνες συνυπολογίσουμε τους εθνικούς και κοινοτικούς πόρους που διατέθηκαν για την εκπαίδευση, τότε οι συνολικές δαπάνες άγγιξαν τα 14,7 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 6,15% του ΑΕΠ...
Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν, μεταξύ άλλων, από την ετήσια έκθεση του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ για την εκπαίδευση, η οποία δόθηκε χθες στη δημοσιότητα παρουσία της αναπληρώτριας υπουργού Παιδείας Φώφης Γεννηματά, εκπροσώπων των κομμάτων, αλλά και της διοίκησης της ΓΣΕΕ. Σύμφωνα με την έρευνα, από τις ιδιωτικές δαπάνες για την εκπαίδευση η μερίδα του λέοντος (37,5%) κατευθύνθηκε σε δίδακτρα για ωδεία, γυμναστήρια και σχολές χορού, αλλά και σε σπουδές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είτε στο εσωτερικό αλλά μακριά από την περιοχή μόνιμης διαμονής των φοιτητών είτε στο εξωτερικό.


Ιδιωτικές δαπάνεςΕπιπλέον, 30,8% των ιδιωτικών δαπανών, που αντιστοιχεί σε 1,6 δισ. ευρώ, διατέθηκε για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και συγκεκριμένα για φροντιστήρια, ιδιαίτερα μαθήματα, εκμάθηση ξένων γλωσσών.
Τα έξοδα των ελληνικών νοικοκυριών «τρέχουν» και όταν τα παιδιά φοιτούν στο δημοτικό. Για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση δαπανήθηκαν 711 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το μεγαλύτερο ποσοστό (41,4%) αφορούσε στην εκμάθηση ξένων γλωσσών.
Εντύπωση προκαλεί ότι ποσοστό 7% των δαπανών διατέθηκε για εξωσχολική βοήθεια (ιδιαίτερα και φροντιστήρια) των παιδιών που φοιτούν στο δημοτικό σχολείο.
Ανισότητες Αν και τα ποσά που ξοδεύονται για την εκπαίδευση είναι υπέρογκα, εντούτοις τα αποτελέσματα είναι απογοητευτικά. Κατά το σχολικό έτος 2007-2008, συνολικά 37.652 μαθητές από όλες τις βαθμίδες διέκοψαν αδικαιολόγητα τη φοίτησή τους, με την πλειονότητα να αφορά τα ΤΕΕ (15.332) και τα γυμνάσια (13.730).
Το ποσοστό των μαθητών που εγκατέλειψαν πρόωρα τις σπουδές τους άγγιξε το 14,5%, την ίδια στιγμή που ο αριθμός των μαθητών της πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με χαμηλές επιδόσεις ανήλθε σε 178.232. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι διαφοροποιήσεις στις επιδόσεις των μαθητών από νομό σε νομό, καταδεικνύοντας τις ανισότητες στην εκπαίδευση. Νομοί όπως η Ξάνθη, η Ροδόπη, η Λευκάδα, η Κέρκυρα, η Ζάκυνθος, η Κεφαλλονιά, το Ρέθυμνο, το Ηράκλειο, οι Κυκλάδες, η Δυτική Αττική και ο Πειραιάς παραμένουν στο «κόκκινο» σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις των μαθητών.
Αντίθετα, νομοί με υψηλό δείκτη πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση είναι η Χίος, η Λάρισα, η Καρδίτσα, τα Τρίκαλα και η Αρκαδία. Ενδεικτικά, όπως εξήγησε στην ομιλία του ο επιστημονικός υπεύθυνος της έρευνας Νίκος Παΐζης, σε αρκετές περιοχές της χώρας το ποσοστό των μαθητών Λυκείου που προήχθησαν με μέτριο βαθμό και εκείνων που χρειάστηκε να επαναλάβουν την τάξη πλησίασε το 50%. Αρνητική πρωτιά έχει η Κέρκυρα (45,2%) και ακολουθεί η Δυτική Αττική και η Ζάκυνθος (με 44,6%), καθώς και η Ροδόπη και η Ξάνθη (με 42,6%), οι Κυκλάδες, η Λευκάδα, το Ηράκλειο Κρήτης και η Χαλκιδική.

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΗΜΕΡΗΣΙΑ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου