26 Απριλίου 2010

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλησπέρα σας. Ευχαριστούμε πολύ που ήρθατε.
Θέλω να σας εξηγήσω ότι ο λόγος που ειδοποιηθήκατε αργά και που έγινε αυτή την ώρα η συνέντευξη είναι γιατί έπρεπε να υπάρξουν και οι υπογραφές των συναρμοδίων Υπουργών για να υπάρξει η κατάθεση στη Βουλή και είναι μια πάρα πολύ δύσκολη ημέρα, με πάρα πολλές ασχολίες και υπολογίζαμε ότι θα μπορούσαμε να είμαστε πιο γρήγορα έτοιμοι. Δεν ήθελα να παρουσιάσω και το νομοσχέδιο και να σας δώσουμε και την αιτιολογική έκθεση χωρίς να έχουν συνυπογράψει και οι αρμόδιοι Υπουργοί.


Το νομοσχέδιο το οποίο καταθέσουμε σήμερα έχει τη βασική αρχή «Πρώτα ο μαθητής». Οι γενικές αρχές είναι η ποιότητα, η αξιοκρατία, ο εξορθολογισμός και η αξιολόγηση. Ο στόχος είναι η ποιότητα στην εκπαίδευση. Το μέσο επίτευξης αυτού του στόχου είναι το «Νέο Σχολείο» και το «Νέο Σχολείο» είναι ένα σύνολο προγραμμάτων, νομοθετικών ρυθμίσεων, δράσεων που έχουν παρουσιαστεί στο Υπουργικό Συμβούλιο ως μια συγκεκριμένη ολότητα.
Η σημερινή νομοθετική ρύθμιση είναι η πρώτη από μια σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων που αφορούν το «Νέο Σχολείο». Ο στόχος της συγκεκριμένης νομοθετικής ρύθμισης είναι να εστιάσουμε σε θέματα που αφορούν την αναβάθμιση των προσόντων, αλλά και του ρόλου του εκπαιδευτικού και βεβαίως στην αξιολόγηση ως μια βασική αρχή που αφορά το εκπαιδευτικό έργο, αλλά και τον εκπαιδευτικό.
Για να φτάσουμε στη σημερινή κατάθεση του νομοσχεδίου θυμίζω ότι υπήρξε μια ηλεκτρονική διαβούλευση στην οποία έλαβαν μέρος περίπου 3.500 πολίτες. Έγινε μια ποιοτική και ποσοτική αποδελτίωση αυτής της ηλεκτρονικής διαβούλευσης. Ελήφθησαν υπόψη τα συμπεράσματα του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά και οι μελέτες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Ζητήθηκαν και εστάλησαν από όλα τα Παιδαγωγικά και Καθηγητικά Τμήματα της χώρας οι προτάσεις για θέματα που τους αφορούσαν. Ζητήθηκαν και εστάλησαν γραπτές προτάσεις από τις Συνομοσπονδίες των εκπαιδευτικών. Συγκεντρώθηκαν και ομαδοποιήθηκαν όλα τα συστήματα που αφορούν το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, δηλαδή τον προσδιορισμό των προσόντων των εκπαιδευτικών, την πρόσληψή τους στη δημόσια εκπαίδευση, τη διοικητική λειτουργία της εκπαίδευσης σε αρκετές χώρες και χρησιμοποιήθηκαν, βεβαίως, τα παραδείγματα των χωρών που είναι πολύ πιο κοντά σε μας. Τέλος, πρέπει να πούμε ότι μελετήθηκε και αποδελτιώθηκε σχετική επιστημονική αρθρογραφία και κριτική η οποία είναι πλούσια.
Έρχομαι τώρα στο νομοσχέδιο. Έχει γίνει η πρώτη συζήτηση στη Βουλή, η πρώτη ανάγνωση μετά την παρουσίασή του στο Υπουργικό Συμβούλιο. Το πρώτο κεφάλαιο θα το έλεγα «Ο άριστος εκπαιδευτικός στην τάξη». Αφορά την αναβάθμιση των προσόντων και την αξιοκρατία.
Το πρώτο μεγάλο και διαφορετικό βήμα είναι ότι ο εκπαιδευτικός δομεί ένα σύνολο προσόντων ώστε να είναι εκπαιδευτικός και εκτός από τις σπουδές του είναι αναγκαίο το πιστοποιητικό παιδαγωγικής και διδακτικής κατάρτισης. Όλες οι θέσεις στην εκπαίδευση καλύπτονται αποκλειστικά από αυτούς που περνούν στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.
Οι διαγωνισμοί του ΑΣΕΠ θα διεξάγονται ανά διετία, αλλά θα έχουν σημαντικές διαφορές ως προς τη δομή τους και ως προς τα προσόντα που θα απαιτούν για να μπορέσει κανείς να λάβει μέρος και να είναι επιτυχής. Καθιερώνεται ένας τελικός πίνακας κατάταξης των εκπαιδευτικών ο οποίος θα διαμορφώνεται ύστερα από κάθε διαγωνισμό. Στον πίνακα αυτό κατατάσσονται όλοι όσοι πρόκειται να διοριστούν με βάση τις μονάδες του διαγωνισμού, αλλά και προστίθενται τα ακαδημαϊκά προσόντα, η πραγματική διδακτική προϋπηρεσία και τα κοινωνικά κριτήρια.
Καθιερώνεται ο θεσμός του δόκιμου εκπαιδευτικού και ο θεσμός του μέντορα που στηρίζει και υποστηρίζει το νέο εκπαιδευτικό. Η δοκιμαστική περίοδος τελειώνει με μια αξιολόγηση για τη δυνατότητά του να αντιμετωπίσει τα θέματα της τάξης και να συνεχίσει στο εκπαιδευτικό σύστημα ή να επιλεγεί αν θα πάει στη διοίκηση της εκπαίδευσης.
Ο εξορθολογισμός του συστήματος. Εγκαθίσταται ηλεκτρονικό σύστημα και γίνεται μια ενοποίηση των σημερινών δικτύων για τον προσδιορισμό των κενών σχολείων, για το διορισμό ή για την πρόσληψη και για τον τρόπο κάλυψής τους. Ένα από τα μεγάλα προβλήματα που έχει σήμερα η εκπαίδευση είναι ότι το εκπαιδευτικό σύστημα και η διοίκησή του είναι ότι δεν προσδιορίζονται ούτε αυτονόητα ούτε εύκολα ούτε σαφώς το τα κενά, οι πραγματικές ανάγκες κατά σχολείο.
Θα υπάρξει λοιπόν η καρτέλα ανά σχολείο, η κάρτα σχολείου όπου θα παρουσιάζονται όλα τα επιμέρους χαρακτηριστικά του κάθε σχολείου και θα μπορεί ανά πάσα στιγμή με διαφάνεια να έχει ο καθένας την εικόνα του σχολείου. Η προκήρυξη των κενών θέσεων θα γίνεται το πρώτο 15νθήμερο του Ιουλίου κάθε έτους και θα προβλέπεται τριετής παραμονή του νεοδιόριστου στο σχολείο του. Θεωρούμε ότι είναι μια πολύ σημαντική επιλογή γιατί η αλλαγή της φιλοσοφίας πρέπει να είναι ότι ο εκπαιδευτικός δένεται με το σχολείο του, ότι ο εκπαιδευτικός είναι μέρος μιας εκπαιδευτικής κοινότητας η οποία είναι σταθερή και όχι μεταλλασσόμενη και δημιουργούνται θεμέλια στο σχολείο.
Ο θεσμός του ωρομισθίου περιορίζεται δραστικά. Στόχος μας είναι να εξαλείψουμε τη λειτουργία του ωρομισθίου. Ξέρουμε τις δυσκολίες που έχουν κυρίως χαρακτηριστικά γεωγραφικά στη χώρα μας, αλλά και ιδιαιτέρων ειδικοτήτων. Αυτό που κάνουμε είναι ότι για την πρόσληψη αναπληρωτή απαιτείται ένα λειτουργικό κενό από 16 ως 21 ώρες, δηλαδή το πραγματικό ωράριο των εκπαιδευτικών. Για λιγότερες όμως ώρες μέχρι τις 4, δηλαδή από 4 έως 16 οι εκπαιδευτικοί έχουν τα δικαιώματα και την αμοιβή του αναπληρωτή Καθηγητή. Δηλαδή ο στόχος μας είναι από φέτος να αλλάξουμε τα δεδομένα σε όσους έχουν πάνω από 4 ώρες και να μειώσουμε στο ελάχιστο, όσο είναι δυνατόν, τους όσους έχουν κάτω από 4 ώρες γιατί είναι πολύ δύσκολο για ένα σχολείο και για έναν εκπαιδευτικό να μην ανήκει, να μην ενσωματώνεται σε μια εκπαιδευτική κοινότητα με πλήρες ωράριο και συμμετοχή στο σχεδιασμό της.
Αίρονται οι αδικίες σε βάρος του συνόλου των ανθρώπων, των νέων πολιτών, των νέων επιστημόνων που θέλουν να γίνουν εκπαιδευτικοί και ο στόχος είναι να προσανατολιστούμε και να επικεντρώσουμε στα προσόντα του εκπαιδευτικού. Να μην υπάρχουν διορισμοί στην εκπαίδευση που να μην έχουν ως πρώτη τους προτεραιότητα αυτά καθ’ αυτά τα προσόντα του εκπαιδευτικού. Αφού λοιπόν κρίνονται τα επιμέρους προσόντα, αυτά που είπα πριν, δηλαδή το πιστοποιητικό, οι εξετάσεις του ΑΣΕΠ, μετά θα βλέπουμε και θα προσμετρώνται και ένας αριθμός μορίων που αφορούν τα κοινωνικά κριτήρια και τις κοινωνικές εκείνες ομάδες οι οποίες συμμετέχουν και μπορούν και πρέπει να έχουν μια επιπλέον μοριοδότηση.
Για την ομαλή μετάβαση από τη σημερινή κατάσταση στην επόμενη θα είναι όσο είναι και η περίοδος του επόμενου ΑΣΕΠ, δηλαδή η νέα περίοδος, η μεταβατική περίοδος θα είναι μέχρι το 2012 – ΄13.
Θα πω ιδιαίτερα για την ιδιωτική εκπαίδευση, ότι είναι και στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης υποχρεωτικό το πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας. Καταργείται η σημερινή δυνατότητα των σχολείων να απολύουν το 33% των εκπαιδευτικών όταν φτάνουν στον έκτο χρόνο και δίνεται η δυνατότητα καταγγελίας μιας σύμβασης το χρόνο για τα εκπαιδευτήρια.
Οι συμβάσεις της ιδιωτικής εκπαίδευσης γίνονται από το δεύτερο χρόνο αορίστου. Ο στόχος μας είναι και οι εκπαιδευτικοί της ιδιωτικής εκπαίδευσης να εισέρχονται όταν θέλουν στη δημόσια εκπαίδευση με τα κριτήρια που προανέφερα και με τα προσόντα που οι ίδιοι έχουν.
Το δεύτερο κεφάλαιο αφορά τα στελέχη της διοίκησης. Τα βασικά κριτήρια είναι η γνώση και η επιστημονική επάρκεια, είναι η προσωπικότητα και η συγκρότηση του υποψηφίου. Υπάρχουν μια σειρά από συγκεκριμένα κριτήρια που προσδιορίζουν την επιστημονική του συγκρότηση και τη σχέση του με το αντικείμενο.
Από φέτος θα ξεκινήσει με το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης πρόγραμμα που αφορά τη διοίκηση στο χώρο της εκπαίδευσης και βεβαίως θα ληφθεί υπόψη η συμμετοχή των στελεχών σε διαδικασίες αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου.
Η αξιοκρατία και αξιολόγηση των στελεχών είναι αυτές που δίνουν αξία στο σχολείο. Η φιλοσοφία που αφορά τις ρυθμίσεις και τις μεταθέσεις θα επαναλάβω ότι ξεκινάει από το δεδομένο ότι δεν μπορεί να υπάρχουν κενά στα σχολεία και ότι είναι αναγκαίο να δημιουργείται εκπαιδευτική κοινότητα με βάσεις.
Κανένας εκπαιδευτικός δεν μπορεί να αποσπαστεί εάν δεν έχουν καλυφθεί οι λειτουργικές θέσεις του σχολείου από το οποίο αποσπάται. Οι αποσπώμενοι εκπαιδευτικοί λαμβάνουν τις μονάδες της μετάθεσης του σχολείου όπου αποσπώνται και όχι του σχολείου στο οποίο είναι η θέση τους. Εδώ θέλω να σας πω επειδή έγιναν ορισμένα σχόλια ότι υπάρχει μια μοριοδότηση δύο μορίων για την απόσπαση στο Υπουργείο Παιδείας. Αυτό είναι κάτι που εύχομαι πολύ γρήγορα να το εξαλείψουμε και να το κάνω στη θητεία μου. Θέλω όμως να ξέρετε ότι σήμερα στο Υπουργείο Παιδείας λόγω της μη πρόσληψης προσωπικού επί πολλές 10ετίες το 70% είναι αποσπασμένοι. Θα μειωθεί εξαιρετικά, ο στόχος είναι με έναν προγραμματισμό που κάνουμε να μειωθεί πολύ ο αριθμός των αποσπασμένων αλλά κατανοούμε ότι από τη στιγμή που δεν υπάρχει μοριοδότηση και είναι κάποιος στην Αθήνα, δεν θα έχει κανένα κίνητρο για να αντιμετωπίσουμε τις πολύ συγκεκριμένες ανάγκες και με βάση βέβαια προδιαγραφές, προσόντα και τις ανάγκες που έχει η Υπηρεσία.
Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου. Είμαστε περίπου 35 χρόνια που δεν έχει γίνει κανενός είδους αξιολόγηση στη χώρα μας. Έχουν γίνει πολλές προσπάθειες, σημαντικές προσπάθειες. Έχει πέσει πολύ μελάνι και υπάρχουν και εμπειρίες από όλες τις άλλες χώρες εκτός Ελλάδος. Φέτος θα ξεκινήσουμε μια διαδικασία εσωτερικής αξιολόγησης που σημαίνει προγραμματισμός τον Σεπτέμβριο για κάθε σχολείο σε συγκεκριμένες ενότητες. Έχει γίνει ήδη επεξεργασία και υπάρχει μια πρώτη ήδη ενημέρωση και επιμόρφωση των σχολικών συμβούλων, οι οποίοι θα στηρίξουν την πρώτη φάση της αξιολόγησης. Η εκπαιδευτική κοινότητα, οι γονείς, η κοινότητα του σχολείου, οι μαθητές θα συμμετέχουν στο σύνολο αυτής της εσωτερικής αξιολόγησης. Θα παρουσιάζεται τον Ιούνιο η πρόοδος με βάση τους στόχους. Θα αναρτάται στο διαδίκτυο η έκθεση του κάθε σχολείου.
Τώρα, το νομοσχέδιο έχει και ορισμένα ακόμη κεφάλαια. Όσον αφορά τις ρυθμίσεις για τη βελτίωση, έχουμε ορισμένα άρθρα που αφορούν άμεσες παρεμβάσεις για τη λειτουργία των ανωτάτων ιδρυμάτων.
Ο γενικός σχεδιασμός θα παρουσιαστεί το επόμενο διάστημα για τις αλλαγές στο χώρο της τριτοβάθμιας. Θα αναφερθώ πολύ συνοπτικά στο θέμα των συγγραμμάτων. Έχει γίνει ήδη μια προσπάθεια και τον Σεπτέμβρη ο στόχος μας είναι να έχουμε την πλήρη ηλεκτρονική καταγραφή όλων των συγγραμμάτων, όλων των εκδοτικών οίκων ώστε ο κάθε φοιτητής να μπορεί ηλεκτρονικά να κάνει την παραγγελία και βέβαια να υπάρχει μια συνολική παρακολούθηση του συστήματος, που θα οδηγήσει σε πολύ σημαντικές οικονομίες.
Μειώνουμε όσον αφορά τα εκλεκτορικά σώματα γίνεται μια παρέμβαση όσον αφορά τον αριθμό τους. Νομίζω όμως το πιο σημαντικό είναι πρώτον ότι μπορούν να συνεδριάζουν και να παίρνουν αποφάσεις με τηλεδιάσκεψη και να προσκαλούν μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας του εξωτερικού.
Όσον αφορά την κατάργηση της βάσης του 10 είναι μια συζήτηση που έχει γίνει επί μακρόν. Θα υπογραμμίσω ότι από το 2006 που εφαρμόζεται το μέτρο δεν υπάρχει κανένα στοιχείο που να πιστοποιεί αλλαγή της ποιότητας στα Λύκεια ή στα Πανεπιστήμια. Το ΠΑΣΟΚ κάθε χρόνο κατ’ έτος παρακολουθούσε τα αποτελέσματα και τις εκπτώσεις αυτού του μέτρου και η δέσμευσή μας, η οποία βασιζόταν και σε παιδαγωγικές αναλύσεις ήταν ότι θα καταργήσουμε τη βάση του 10, βεβαίως ως μια άμεση κίνηση γιατί θεωρούμε ότι το να είναι κάθε χρόνο 20.000 νέοι εκτός του εκπαιδευτικού συστήματος ενώ υπάρχει η δυνατότητα από τα τεχνολογικά κυρίως ιδρύματα να τους δώσουν μια ευκαιρία, δεν είναι σωστό, δεν είναι θετικό, πόσο μάλλον όταν η πλειοψηφία αυτών των παιδιών αναζητώντας το επόμενο βήμα καταφεύγει σε ιδιωτικές σχολές ή σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Υπάρχει ένα κεφάλαιο για την εκκλησιαστική εκπαίδευση. Ο στόχος μας είναι πρώτον να υπάρξει μια αντίστοιχη λειτουργία των σχολείων της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης με αυτά της δευτεροβάθμιας στη δημόσια εκπαίδευση. Δηλαδή η λειτουργία των συμβουλίων, των εποπτικών συμβουλίων, των μέσων που λαμβάνουν αποφάσεις να γίνουν μόνο με τη συμμετοχή λαϊκών.
Υπάρχει η δεύτερη απόφαση που προχωράμε σε συγχωνεύσεις
των σχολείων. Η πρώτη φάση αυτών των συγχωνεύσεων γίνεται με στόχο το εκπαιδευτικό έργο γιατί πολλά από αυτά είναι πολύ μικρά σχολεία τα οποία δε μπορούν ν’ αναπτυχθούν σε Γυμνάσια και Λύκεια και βεβαίως υπάρχει και σοβαρός εξορθολογισμός και οικονομικός.
Το επόμενο κεφάλαιο αφορά τη μεταλυκειακή εκπαίδευση και αφορά τα λεγόμενα κολέγια. Επαναπροσδιορίζουμε τα κριτήρια χορήγησης αδειών των, όπως αποκαλούνται πλέον, Κέντρων Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης. Η επιλογή είναι πολύ σαφής, παίρνει υπ' όψιν και τα εκπαιδευτικά δεδομένα και τα νομικά δεδομένα της χώρας.
Για να ορισθεί μια άλλη βαθμίδα και για να γίνει η αντιστοίχιση με τα κολέγια όπως αυτά σε κάθε χώρα έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά θα έπρεπε να υπάρχουν άλλες θεσμικές προϋποθέσεις. Ονομάζονται λοιπόν Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης και έγινε μια προσπάθεια ώστε να ενσωματώσουμε στην πρότασή μας τα χαρακτηριστικά του ευρωπαϊκού θεσμικού πλαισίου γιατί όπως ξέρετε, δεν ήταν μόνο ότι δεν υπήρχαν οι άδειες, δεν ήταν μόνο ότι ήμασταν προ τεράστιου προστίμου γιατί δεν είχαμε ενσωματώσει την Οδηγία για τα επαγγελματικά δικαιώματα, ήταν την ίδια στιγμή και το τεράστιο κενό νόμου γιατί ο νόμος που είχε ψηφιστεί επί Νέας Δημοκρατίας στο σύνολό του είχε τεράστια προβλήματα τα οποία θεραπεύουμε αυτή τη στιγμή. Υπενθυμίζω ξανά γιατί υπάρχει θέμα και στην αγορά, ότι απαγορεύεται ρητά η χρήση του όρου «Πανεπιστήμιο» ή η αγγλική του ορολογία για οποιονδήποτε πάροχο εκπαίδευσης πλην των δημοσίων Πανεπιστημίων στη χώρα.
Το νομοσχέδιο έχει και μια σειρά ρυθμίσεων είτε διοικητικών είτε που αφορούν επιμέρους φορείς και γίνονται γιατί υπήρξαν πάρα πολλές εκκρεμότητες που έρχονται και από το παρελθόν κι έπρεπε ν’ αντιμετωπίσουμε ζητήματα που αφορούν τις ζωές πολλών ανθρώπων. Θα σας πω την τροπολογία για τους εργαζομένους στο Αιγινήτειο που όπως ξέρετε ανήκουν στο Υπουργείο Παιδείας γιατί είναι πανεπιστημιακό νοσοκομείο που θα γινόταν καταλογισμός τεραστίων ποσών σε κάθε εργαζόμενο γιατί επί όλο αυτό το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα το τελευταίο πήραν τα επιδόματα ζητώντας τα πίσω από το Δημόσιο.
Το λέω ως ένα παράδειγμα για να δούμε ότι υπήρχαν εκκρεμότητες που έρχονταν και από το παρελθόν και έπρεπε να καλυφθούν νομικά για ν’ αντιμετωπισθούν ζητήματα αρκετά και σοβαρά.
Θα ήθελα να δώσω το λόγο στην Υφυπουργό αν θέλει να πει κάποια πράγματα και μετά ν’ ακούσω τις ερωτήσεις σας.
Ε. ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ: Μία επισήμανση σε όσα είπε η Υπουργός και από τη δική μου πλευρά: Η όλη προσπάθεια αυτού του νομοσχεδίου είναι να επιτύχουμε το αυτονόητο: Το αξιόμαχο εκπαιδευτικό δυναμικό της χώρας, την πρώτη γραμμή που είναι η τάξη.
Σωστή κατανομή, ορθολογική κατανομή, προγραμματισμός, τα πάντα στην ώρα τους. Μπορούμε να το πετύχουμε. Η αξιολόγηση είναι ένα μεγάλο εργαλείο. Όπως είπε και η Υπουργός, έχει χυθεί πολύ μελάνι, έχουν υπάρξει και νόμοι. Νόμοι που δεν εφαρμόστηκαν. Υπάρχει απ’ όλους μας η βούληση αυτή τη φορά να γίνει η εφαρμογή ξεκινώντας από την αυτοαξιολόγηση της κάθε σχολικής μονάδας. Το Σεπτέμβρη κάθε χρόνου υπάρχει το πρόγραμμα που γίνεται από τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς και αναρτάται στο διαδίκτυο όπου κάθε πολίτης που ενδιαφέρεται μπορεί να δει ποιους στόχους έχει βάλει το κάθε σχολείο από τις υποδομές και το προσωπικό, μέχρι τ’ αποτελέσματα τα μαθησιακά. Αυτή η διαδικασία είναι μια πραγματική επανάσταση ποιότητας για το νέο σχολείο. Ξεκινάμε ήδη από το Σεπτέμβριο με την εθελοντική αυταξιολόγηση. Θεωρούμε πάρα πολύ ουσιαστικό αυτό το βήμα, οι εκπαιδευτικοί δεν πρέπει να το φοβηθούν, είναι μια ευκαιρία, σε καμία περίπτωση δεν είναι επίπληξη, δεν είναι τιμωρία, δεν είναι επιθωρητισμός. Τέλος, ακριβώς γιατί αυτό το σύστημα που εισάγουμε είναι ένα σύστημα που αξιολογείται το εκπαιδευτικό έργο και η κάθε μονάδα χωριστά, νομίζω ότι είναι κρίμα αυτή η μεγάλη ευκαιρία να θεωρηθεί ως τιμωρία ή ως αντικίνητρο. Ευχαριστώ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακούμε τις ερωτήσεις σας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η ερώτησή σας είναι εάν θα συμμετέχουμε με κάποια μορφή ψηφοφορίας; Κάτι τέτοιο εννοείτε; Οι μαθητές, επειδή όλη η διαδικασία της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου είναι ένα σύνολο δράσεων, δεν είναι μια έκθεση όπου ο καθένας μετρά τον άλλον, δηλαδή γίνεται ο προγραμματισμός, για να γίνει ο προγραμματισμός του σχολείου η εκπαιδευτική κοινότητα θα πρέπει να συνεργαστεί και με τους μαθητές. Ακόμη και το πρόγραμμα των εξωσχολικών δραστηριοτήτων που θα κάνουν και θα επιλέξουν σε ποιους συγκεκριμένους χώρους θα πάνε και γιατί και το πώς θα το συνδέσουν με τα μαθήματά τους, είναι μια διαδικασία στην οποία πρέπει να συμμετέχει ο μαθητής.
Όταν μετά θα κάνουν τον απολογισμό της όλης δουλειάς, θα πρέπει ο κάθε εκπαιδευτικός να λάβει υπ' όψιν και τους μαθητές. Ο στόχος είναι να ξεκινήσουμε δίνοντας αυτή την ολότητα και τη συνεργασία στην εκπαιδευτική κοινότητα. Γι’ αυτό και μιλάμε για την έκθεση η οποία θα ακολουθεί τον προγραμματισμό γι’ αυτό είπα ότι θα είναι και στο διαδίκτυο, για να μπορούν να τη βλέπουν όλοι, να υπάρχει διαφάνεια, να μπορεί η κοινότητα ενός Δήμου να βλέπει όλα τα σχολεία της περιοχής, τι κάνουν πώς απέδωσαν, τι προσπάθειες έγιναν, ποιες είναι οι αδυναμίες τους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχει ένα πολύ μεγάλο πρόγραμμα το οποίο θα σας παρουσιάσουμε λεπτομερώς για να δείτε και όλα τα έντυπα που θα συμπληρώνονται και όλη τη δουλειά που θα γίνει στο διαδίκτυο και πώς ενημερώνονται οι εκπαιδευτικοί και ποια είναι τα χρονικά διαστήματα στα οποία θα απαντούν σε συγκεκριμένα ζητήματα. Είναι έτοιμη αυτή η δουλειά, έγινε η πρώτη επιμόρφωση των σχολικών συμβούλων, θα γίνει μια ειδική παρουσίαση για να τα πούμε όλα λεπτομερώς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο θα έρθει σ’ εσάς και πότε; Επειδή σήμερα ήταν στο Υπουργείο Υγείας. Είναι ένα πολύ σοβαρό για μας πρόβλημα εάν και εφ' όσον θα έρθει κι από δω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν έχω καμία ειδοποίηση για το αν θα έρθει στο Υπουργείο Παιδείας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στον ιδιωτικό τομέα, οι προσλήψεις, θα γίνονται μέσω ΑΣΕΠ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι. Είναι υποχρεωτικό όμως το πιστοποιητικό παιδαγωγικής κατάρτισης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι πολύ σημαντικό θεωρώ, αυτό που λένε οι εκπαιδευτικοί. Το Σεπτέμβριο θα έχουμε σαφώς λιγότερους εκπαιδευτικούς. Τόσα χρόνια είχαμε 210.000 περισσότερους απ’ όσους έπρεπε και είχαμε χιλιάδες κενά. Πώς σκέφτεστε, μέχρι το Σεπτέμβριο θα έχει προχωρήσει ο προγραμματισμός σας όσον αφορά τις μεταθέσεις, τις αποσπάσεις, δεν ξέρω τι, πώς θα καλύψετε αυτά τα κενά; Πώς θα λειτουργήσουν τα σχολεία το Σεπτέμβριο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το μεγάλο στοίχημα φέτος δεν είναι απλά ν’ αντιμετωπίσουμε το μικρότερο αριθμό εκπαιδευτικών. Είναι να παλέψουμε απέναντι σ’ ένα σύστημα το οποίο δουλεύει χρόνια χωρίς ορθολογισμό. Θα χρησιμοποιήσουμε λοιπόν όλα εκείνα τα θεσμικά εργαλεία και την πολύ καλή συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, ώστε να εξαντληθεί το ωράριο, να υλοποιηθεί το ωράριο του κάθε εκπαιδευτικού. Να γίνει η σωστή χρήση του εκπαιδευτικού προσωπικού σε σχολεία τα οποία έχουν συναφή μαθήματα.
Να χρησιμοποιηθεί η δυνατότητα των δύο αναθέσεων, που το ζητούν πολλοί εκπαιδευτικοί. Να χρησιμοποιηθεί η σωστή συνεργασία ανάμεσα στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια, που πολλές φορές έχουμε υπεράριθμούς στη δευτεροβάθμια και αντίστοιχα ειδικότητες οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην πρωτοβάθμια. Ν’ αντιμετωπίσουμε με απόλυτο τρόπο την υπεραριθμία. Δε θα γίνει αποδεκτή σε κανένα σχολείο η υπεραριθμία.
Θα υπάρχει η δυνατότητα του περιφερειακού Διευθυντή, να τοποθετεί τους εκπαιδευτικούς εκεί που υπάρχουν κενά. Θα έχουμε μια δραστικότατη μείωση των αποσπάσεων και βεβαίως ξέρετε ότι φέτος έγινε πολύ μικρότερος αριθμός μεταθέσεων, γύρω στο 30%, ώστε να χρησιμοποιούμε όλα αυτά τα εργαλεία για να πετύχουμε το πιο βασικό. Δηλαδή να είναι ο εκπαιδευτικός στην τάξη.
Το στοίχημα του Σεπτεμβρίου είναι μεγάλο με πολύ διαφορετικές συνθήκες από όλες τις άλλες χώρες. Πρέπει να σας πω ότι η προετοιμασία του ξεκίνησε από το Νοέμβριο και ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου έχει ένα διάγραμμα μπροστά του και κάθε Δευτέρα γίνεται συνεδρίαση με όλους τους Διευθυντές τους αρμόδιους αλλά και με τους περιφερειακούς Διευθυντές.
Εδώ μου δίνεται την αφορμή να κάνω και μια δημόσια παρατήρηση και έκκληση ταυτόχρονα: Ο ρόλος των Διευθυντών Εκπαίδευσης είναι πάρα πολύ σημαντικός και ο καθένας, ο κάθε Διευθυντής κρίνεται απέναντι στην κοινότητα και στο σχολείο για την ικανότητά του ν’ αντεπεξέλθει σ’ αυτές τις πολύ μεγάλες ανάγκες που θα έχουμε φέτος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ερώτηση εκτός μικροφώνου) Εσείς ως πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας έχετε βάλει ένα ταβάνι ήδη, έχετε σκεφτεί ότι τόσος θα είναι ο αριθμός των εκπαιδευτικών; Ποιος θα είναι ο ανώτατος αριθμός εκπαιδευτικών;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να ξεκινήσω από το θέμα του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Όταν μια χώρα βρίσκεται σε κρίση όπως βρίσκεται η δική μας, σε μια τόσο βαθιά οικονομική κρίση, η ευθύνη του καθενός είναι να σχεδιάζει και να αντιμετωπίζει τα θέματα με βάση τις δυνάμεις μας, τις δυνατότητές μας και τις ανάγκες μας. Εγώ θεωρώ ότι με τις δυνατότητες που έχουμε εντός του εκπαιδευτικού συστήματος μπορούμε ν’ αντιμετωπίσουμε τα κενά.
Δε χρειάζεται να έχουμε πάντα κάποιον να μας θέτει τα όρια. θεωρώ ότι με βάση τον προϋπολογισμό που έχουμε, το σχεδιασμό που κάναμε και τη σωστή αντιμετώπιση των κενών θα δώσουμε μια πολύ σοβαρή μάχη οργανωτική, διοικητική, μάχη καρδιάς στο τέλος, το λέω για τον κάθε εκπαιδευτικό και για τον κάθε Διευθυντή, για να μπουν οι εκπαιδευτικοί στο σχολείο.
Το δεύτερο θέμα που αφορά το ΑΣΕΠ: Ο επόμενος διαγωνισμός, ο στόχος μας είναι να γίνει με διαφορετικά χαρακτηριστικά. Π.χ. θα σας πω ότι στις επανειλημμένες συναντήσεις που έχουν γίνει με τον κ. Βέη και με το επιτελείο του γιατί υπάρχει μια σοβαρή αξιολόγηση των διαγωνισμών που έχουν γίνει μέχρι τώρα, έχουν εντοπισθεί σημαντικά προβλήματα, τα λένε και οι εκπαιδευτικοί μόνοι τους. Το θέμα της τεράστιας ύλης, ειδικά σε ορισμένες ειδικότητες είναι απίστευτο το τι πρέπει να διαβάσει ένας εκπαιδευτικός για να δώσει εξετάσεις, ένας υποψήφιος εκπαιδευτικός.
Θα δούμε λοιπόν σε νέα φιλοσοφία, μ’ ένα σκέλος διαγνωστικό, μ’ ένα σκέλος εξεταστικό, θα δούμε τις βασικές γνώσεις που πρέπει να έχει ένας εκπαιδευτικός. Θα γίνει σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και το ΑΣΕΠ ένας νέος διαγωνισμός. Η μεταβατική περίοδος είναι η διετία στην οποία αναφέρθηκα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ο στόχος μας είναι να τηρηθεί η διετία. Ο στόχος μας είναι μέχρι το 2012 να έχει γίνει η επόμενη φάση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στο κείμενο που μας είχατε μοιράσει όταν πρωτοπαρουσιάσατε το νομοσχέδιο αναφερόταν ότι οι εκπαιδευτικοί που αποσπώνται εκτός από την κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας αλλά και σε περιφερειακές Υπηρεσίες όπως Διευθύνσεις, Γραφεία κτλ., θα παίρνουν τα δύο επιπλέον αυτά μόρια τα οποία παίρνουν στην κεντρική Υπηρεσία. Αυτό συνεχίζει να ισχύει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι για την κεντρική Υπηρεσία. και αυτό δεν το εξήγησα από την αρχή. Ο στόχος μας και η θέλησή μας είναι να μην υπάρχει αυτού του είδους η μοριοδότηση. Θεωρώ ότι δε θα υπάρχει η ανάγκη για τις περιφερειακές Υπηρεσίες, απλά εάν δεν υπάρχει κάποιου είδους ελάχιστο κίνητρο, θα υπάρχει ένα θέμα ιδιαίτερα για το χώρο του λεκανοπεδίου. Γι’ αυτό και το έχουμε επιβάλλει στο Υπουργείο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και μια δεύτερη πολύ σύντομη ερώτηση: Σύμφωνα με το νόμο του 2002, οι εκπαιδευτικοί από ιδιωτικά σχολεία που απολύονται μετά από 6ετία κατοχυρώνουν δικαίωμα πρόσληψής τους στο Δημόσιο. Δεδομένου ότι εσείς το είπατε, όλες οι θέσεις θα καλύπτονται από επιτυχόντες του ΑΣΕΠ, οι άνθρωποι οι οποίοι θα απολύονται από τα ιδιωτικά σχολεία τους δίνετε και μια απόλυση το χρόνο αν δεν κάνω λάθος με το νέο νόμο..
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καταργούμε το 33% των απολύσεων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι. Λέω, οι άνθρωποι που θ’ απολύονται από ιδιωτικό σχολείο, θα μπορούν να προσλαμβάνονται στη δημόσια εκπαίδευση;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα πάρω μια περίπτωση ενός σχολείου που κλείνει: Σε αυτή την περίπτωση οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν όπως βλέπετε σε δυο διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, που είναι μια αρκετά ευρεία μεταβατική περίοδος, να παίρνουν μέρος στον ΑΣΕΠ με μια πριμοδότηση 50 μορίων. Δηλαδή ξεκινούν από τα 50 μόρια και πάνω σ’ αυτά χτίζουν την προϋπηρεσία τους η οποία είναι σημαντική στα ιδιωτικά σχολεία και όλα τα επιπλέον προσόντα τους. Μεταπτυχιακά, γλώσσα, πληροφορική, που είναι τα βασικά στοιχεία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σ’ αυτές τις περιπτώσεις, όταν έχουμε εμπειρία μεγάλη στην εκπαίδευση, ξέρετε ότι είτε είναι στον ιδιωτικό είτε είναι στον δημόσιο τομέα αναγνωρίζεται. Επομένως δεν είναι ο νέος εκπαιδευτικός αυτός που έχει εμπειρία 15 και 20 χρόνια εφ' όσον μπει στην εκπαίδευση. Προφανώς οι νόμοι δε γίνονται για να χρησιμοποιούνται ως δόγματα. Υπάρχουν πάντοτε περιπτώσεις που πρέπει κανείς να τις βλέπει με σωστό τρόπο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ερώτηση εκτός μικροφώνου) Πέρα από την κάλυψη κενών και οποιαδήποτε ρύθμιση όσον αφορά ωράριο, εξάντληση ωραρίου κτλ. και όλα τα μέτρα τα οποία εξαγγέλλετε..
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όταν λέτε «εξάντληση» εννοείτε την κάλυψη..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι. Με το θέμα του αριθμού των μαθητών ανά τάξη, ποια είναι η εκτίμησή σας; Οι Ομοσπονδίες εκτιμούν ότι πάμε για αύξηση και σε μερικές περιοχές έχουμε …
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα σας δώσω δυο απαντήσεις. Η πρώτη είναι ότι ισχύει αυτό που λέει ο νόμος. Και δεν υπάρχει από μένα κανενός είδους, γιατί είδα ότι έγινε μια πάρα πολύ μεγάλη συζήτηση πάνω σε πράγματα τα οποία δεν αφορούν στο τι έχει πει το Υπουργείο. Αυτό που έχουμε κάνει σαφές στις εγκυκλίους μας, είναι ότι θα πρέπει να λαμβάνουν υπ' όψιν οι εκπαιδευτικοί όταν πάνε σε κατάτμηση τμημάτων, ότι δεν είναι δυνατό να παίρνουμε ένα τμήμα των 25 και να βάζουν 12 και 13 παιδιά, όταν υπάρχουν προβλήματα να χρησιμοποιείται το εργαστήριο, η αίθουσα βιβλιοθήκης, η αίθουσα πολιτιστικών εκδηλώσεων και ουσιαστικά το σχολείο να μη μπορεί να λειτουργεί.
Επομένως ισχύει αυτό που έχει ο νόμος όσον αφορά τους μαθητές ανά τάξη. Τώρα πρέπει να σας πω και νομίζω είδατε και στον Τύπο ότι έχουμε σε πολλά σημεία του λεκανοπεδίου γιατί δε λέω ούτε για τις ορεινές ούτε για τις νησιώτικες περιοχές, κατανομές μαθητών ανά τάξη που δεν έχουν καμία λογική. Δηλαδή έχουμε στον Πειραιάς 7 μαθητές ανά τάξη. Αυτού του είδους οι επιλογές δεν έχουν και παιδαγωγική και οργανωτική και διοικητική λογική. Γι’ αυτό και επιστήσαμε την προσοχή και των Διευθυντών των σχολείων και των Διευθυντών της εκπαίδευσης ότι θα πρέπει να εξορθολογίσουμε μέσα στα πλαίσια του υπάρχοντος βεβαίως νόμου τον αριθμό των μαθητών.
Τώρα επειδή αναφερθήκατε με το δεύτερο στοιχείο στο τι λένε οι Συνομοσπονδίες, δε νομίζω ότι οι Συνομοσπονδίες έχουν αναφερθεί σε κάτι που είπε το Υπουργείο. Έχουν αναφερθεί σε διάφορες φήμες οι οποίες καλό είναι να μη δημιουργούν καταστάσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν μου επιτρέπετε ένα συμπληρωματικό ερώτημα και μια διευκρίνιση επ' αυτού: Αναφέρομαι στο συσχετισμό που έχουν κάνει οι Ομοσπονδίες σε σχέση με τις περικοπές ενδεχομένως προσλήψεων, σε αυτό αναφέρομαι, δεν αναφέρομαι σε κάτι…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ωραία, τότε να σας πω ότι όπως βλέπουμε τη μείωση του αριθμού των προσλήψεων θα πρέπει να δούμε και την αντιμετώπιση της υπεραριθμίας, η οποία είναι σοβαρό πρόβλημα. Ας ξεκινήσουμε από τα πολύ βασικά να εξορθολογίσουμε τα δεδομένα και θα δούμε μετά ποια είναι τα προβλήματα που δημιουργεί η αλλαγή των προσλήψεων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ερώτηση εκτός μικροφώνου) Υπάρχει το ενδεχόμενο απεργίας των εκπαιδευτικών μέσα στις εξετάσεις;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κανένα σχόλιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κυρία Υπουργέ ένα τελευταίο. Οι Πρόεδροι των ΤΕΙ σας ζήτησαν πρόσφατα με αφορμή τη βάση του 10, κατάργηση μεταγραφών. Τι έχετε σκοπό να κάνετε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οι μεταγραφές είναι ένα εξαιρετικά δύσκολο, σύνθετο και ουσιαστικό πρόβλημα για τη λειτουργία των Πανεπιστημίων και των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων και με τον κ. Υφυπουργό το βλέπουμε, ίσως είναι το πρώτο θέμα, το οποίο ξεκινήσαμε.
Η ανακοίνωση και η παρουσίαση της πολιτικής για τις μεταγραφές βεβαίως θα είναι βασικό στοιχείο του καινούριου θεσμικού πλαισίου που θα προχωρήσουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σήμερα πιστεύω ότι θα το βγάλουμε στο διαδίκτυο. Πραγματικά δεν σας το δίνω τώρα γιατί θέλω να είμαι εντάξει να το βγάλουμε μαζί με τη Βουλή. Πιστεύω σήμερα, ίσως τώρα σε λίγο να είναι στο διαδίκτυο.
Δημοσιογράφος: Σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο ο νέος εκπαιδευτικός μετά το πτυχίο ακολουθεί τα εξής βήματα: Πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας, ΑΣΕΠ, η ωρομισθία δεν καταργείται, δύο χρόνια δοκιμασίας, ο θεσμός του δόκιμου εκπαιδευτικού, αξιολόγηση και τελικά μπορεί να μην μονιμοποιηθεί αλλά να πάει σε κάποια διοικητική υπηρεσία όπως είπατε. Ο πραγματικός χρόνος από το πτυχίο μέχρι τη μονιμοποίηση για έναν νέο εκπαιδευτικός πόσος θα είναι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα μπορούσα να σας απαντήσω έξι μήνες. Πώς θα απαντήσω σε αυτό; Εξαρτάται από το πότε πήρε το πιστοποιητικό, από το πότε έδωσε εξετάσεις, από το αν πέρασε στις εξετάσεις;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δύο χρόνια είναι μόνο η δοκιμασία, πώς είναι δυνατόν σε έξι μήνες;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εντάξει, έχει μπει όμως στο εκπαιδευτικό σύστημα, πληρώνεται κανονικά.
κ. ΧΟΛΕΒΑΣ: Ναι μέχρι να μονιμοποιηθεί σας λέω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δύο συν 6 μήνες.

Ευχαριστούμε πολύ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου