Στις 23 Απριλίου, ανήμερα του Αγίου Γεωργίου, ο καθηγητής Φυσικής κ. Γιώργος Παναγιωτακόπουλος δέχτηκε δεκάδες ευχές από τους μαθητές της τάξης του, αλλά και από εκείνους που έχουν αποφοιτήσει. Δεν πέρασαν όμως από το σχολείο στο οποίο διδάσκει, ούτε τηλεφώνησαν για να δώσουν τις ευχές τους, αλλά τις έστειλαν διαδικτυακά, μέσω Facebook.
Ανάμεσα στους 249 «φίλους» που έχει ο εκπαιδευτικός, οι περισσότεροι είναι μαθητές και απόφοιτοι του σχολείου στο οποίο διδάσκει. «Τα παιδιά μπαίνουν σε ένα ασφαλές, κλειστό περιβάλλον όπου μπορούν να συνομιλήσουν με τους συμμαθητές τους, να γράψουν τις απορίες τους και όλα αυτά ενώ τα παιδιά βρίσκονται στο σπίτι τους και εγώ στο δικό μου».
O Γιώργος Παναγιωτακόπουλος, σε συνεργασία με τον χημικό του σχολείου, έχει δημιουργήσει και το γκρουπ Science for the students στο Facebook. «Το Facebook τo διαλέξαμε διότι είναι σήμερα το πιο διαδεδομένο κοινωνικό δίκτυο στους μαθητές μας. Εξάλλου είναι ένας προνομιακός χώρος, αφού τα παιδιά μπαίνουν κάθε μέρα για να δουν τον “τοίχο” τους και να δηλώσουν την παρουσία τους».
Ανοίγει το Facebook έναν νέο, πιο φιλικό δρόμο στη σχέση εκπαιδευτικών- μαθητών; Απ΄ ό,τι φαίνεται ναι, καθώς τα δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Τwitter ή το Facebook, δεν χρησιμεύουν μόνο για να βρίσκει κανείς φίλους ή να ανεβάζει φωτογραφίες και βίντεο, αλλά και για εκπαιδευτικούς λόγους. Ηδη στη Γαλλία όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί και καθηγητές πανεπιστημίων δημιουργούν προφίλ στο Facebook και κάνουν «φίλους» τους μαθητές ή φοιτητές τους. Αλλά και στη χώρα μας δεν είναι λίγοι εκείνοι οι εκπαιδευτικοί που βλέπουν στο Facebook, το Τwitter, αλλά και το Νing το μέλλον στην ενισχυτική διδασκαλία των μαθητών.
«Το πρώτο φως στο Σύμπαν... Πότε; Πού; Πώς;», γράφει ο κ. Παναγιωτακόπουλος στον «τοίχο» του γκρουπ που δημιούργησε αποκλειστικά για τους μαθητές του. Στο γκρουπ, που αριθμεί ήδη 95 μέλη, οι μαθητές εκτός από τις απορίες και τα σχόλιά τους ανεβάζουν φωτογραφίες από τα πειράματα που κάνουν στο εργαστήριο του σχολείου. Τα σχόλια όμως που γίνονται από τον καθηγητή δεν περιορίζονται στο μάθημα της Φυσικής. «Προσπαθούμε να εισάγουμε και άλλα θέματα που έχουν να κάνουν με τη γενικότερη εκπαίδευσή τους, όπως θέματα συμπεριφοράς στο Διαδίκτυο, θέματα οικολογίας, θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού», σημειώνει ο κ. Παναγιωτακόπουλος, διευκρινίζοντας πως οι διαδικτυακές «φιλίες» γίνονται έπειτα από αίτημα των μαθητών.
Ανάμεσα στους 249 «φίλους» που έχει ο εκπαιδευτικός, οι περισσότεροι είναι μαθητές και απόφοιτοι του σχολείου στο οποίο διδάσκει. «Τα παιδιά μπαίνουν σε ένα ασφαλές, κλειστό περιβάλλον όπου μπορούν να συνομιλήσουν με τους συμμαθητές τους, να γράψουν τις απορίες τους και όλα αυτά ενώ τα παιδιά βρίσκονται στο σπίτι τους και εγώ στο δικό μου».
O Γιώργος Παναγιωτακόπουλος, σε συνεργασία με τον χημικό του σχολείου, έχει δημιουργήσει και το γκρουπ Science for the students στο Facebook. «Το Facebook τo διαλέξαμε διότι είναι σήμερα το πιο διαδεδομένο κοινωνικό δίκτυο στους μαθητές μας. Εξάλλου είναι ένας προνομιακός χώρος, αφού τα παιδιά μπαίνουν κάθε μέρα για να δουν τον “τοίχο” τους και να δηλώσουν την παρουσία τους».
Ανοίγει το Facebook έναν νέο, πιο φιλικό δρόμο στη σχέση εκπαιδευτικών- μαθητών; Απ΄ ό,τι φαίνεται ναι, καθώς τα δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Τwitter ή το Facebook, δεν χρησιμεύουν μόνο για να βρίσκει κανείς φίλους ή να ανεβάζει φωτογραφίες και βίντεο, αλλά και για εκπαιδευτικούς λόγους. Ηδη στη Γαλλία όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί και καθηγητές πανεπιστημίων δημιουργούν προφίλ στο Facebook και κάνουν «φίλους» τους μαθητές ή φοιτητές τους. Αλλά και στη χώρα μας δεν είναι λίγοι εκείνοι οι εκπαιδευτικοί που βλέπουν στο Facebook, το Τwitter, αλλά και το Νing το μέλλον στην ενισχυτική διδασκαλία των μαθητών.
«Το πρώτο φως στο Σύμπαν... Πότε; Πού; Πώς;», γράφει ο κ. Παναγιωτακόπουλος στον «τοίχο» του γκρουπ που δημιούργησε αποκλειστικά για τους μαθητές του. Στο γκρουπ, που αριθμεί ήδη 95 μέλη, οι μαθητές εκτός από τις απορίες και τα σχόλιά τους ανεβάζουν φωτογραφίες από τα πειράματα που κάνουν στο εργαστήριο του σχολείου. Τα σχόλια όμως που γίνονται από τον καθηγητή δεν περιορίζονται στο μάθημα της Φυσικής. «Προσπαθούμε να εισάγουμε και άλλα θέματα που έχουν να κάνουν με τη γενικότερη εκπαίδευσή τους, όπως θέματα συμπεριφοράς στο Διαδίκτυο, θέματα οικολογίας, θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού», σημειώνει ο κ. Παναγιωτακόπουλος, διευκρινίζοντας πως οι διαδικτυακές «φιλίες» γίνονται έπειτα από αίτημα των μαθητών.
Απευθείας
Σύμφωνα με τον κ. Δημήτρη Τσάκαλη, καθηγητή Πληροφορική, ιδρυτή της υπηρεσίας κοινωνικής δικτύωσης whotoexpect. com και μέλος του γραφείου της Δικτυακής Εκπαιδευτικής Πύλης του υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων (www.e-yliko.gr), η χρησιμοποίηση των υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης προς όφελος της εκπαιδευτικής διαδικασίας δεν μπορεί παρά να είναι μια θετική εξέλιξη. Σε περίπτωση, δηλαδή, που κάποιος μαθητής απουσιάζει από την τάξη, αντί να επικοινωνεί με συμμαθητή του για να ενημερωθεί για το μάθημα που έχασε, επικοινωνεί πλέον απευθείας με τον δάσκαλό του στέλνοντας email ή κάνοντας post στον “τοίχο” του στο Facebook», εξηγεί.
Αλλωστε, όταν ο εκπαιδευτικός αποφασίσει να δείξει τη διαδικτυακή του ταυτότητα στους μαθητές του, ταυτόχρονα αλλάζει τελείως και τον τρόπο που διδάσκει, το μοντέλο μάθησης που χρησιμοποιεί. «Από το δασκαλοκεντρικό, περνά στη συνεργατική μάθηση. Ο εκπαιδευόμενος είναι πια ένας συνεργάτης. Βέβαια, η σχέση δεν αλλάζει τελείως. Ο εκπαιδευτικός καλείται να κρατήσει και πάλι ισορροπίες, απλώς αυτή τη φορά σε ένα διαφορετικό πλαίσιο».
«Θέτω απορίες»
Για τη μαθήτρια της Β΄ Λυκείου Δήμητρα Καραμπάτση, το συγκεκριμένο γκρουπ που δημιούργησε ο καθηγητής της είναι τουλάχιστον πρωτότυπο. «Μπαίνω, σχολιάζω αναρτήσεις που γίνονται, θέτω απορίες και περιμένω τις απαντήσεις του καθηγητή. Μπορώ να επικοινωνήσω με τον καθηγητή, αλλά και τους συμμαθητές μου ανά πάσα στιγμή», λέει. Οσο για το αν περιορίζεται πια στο τι θα γράψει στο Facebook, επειδή έχει «φίλο» τον καθηγητή, απαντά πως «ό,τι συμβαίνει στο Διαδίκτυο, μένει στο Διαδίκτυο».
Οπως εξηγούν οι ειδικοί, η διαδικτυακή «φιλία» μεταξύ καθηγητών και μαθητών θα έχει όχι μόνο εκπαιδευτικό όφελος, αλλά θα αποτελεί «οδηγό» για τους εκπαιδευτικούς να μπορούν να μπουν λίγο στον κόσμο των μαθητών και να τον καταλάβουν, να μιλήσουν λίγο τη γλώσσα τους. Και για να μιλούν τη γλώσσα των μαθητών πρέπει να αντιληφθούν τον τρόπο ζωής των νέων και τον μεταξύ τους κώδικα επικοινωνίας.
«Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που μπορώ να επικοινωνώ με τον καθηγητή μου και εκτός σχολείου και το Facebook είναι πολύ γρήγορος και εύκολος τρόπος να το κάνω. Πιστεύω ότι ο συγκεκριμένος καθηγητής λειτουργεί και ως φίλος μας, οπότε δεν αισθάνομαι άβολα να τον συναντώ στο Διαδίκτυο», λέει ο μαθητής της Β΄ Λυκείου Αντώνης Κούζος.
Ηλεκτρονικά τεστ
Παράλληλα, επισκέπτεται συχνά την ιστοσελίδα στο Μoodle του κ. Παναγιωτακόπουλου. «Πρόσφατα ενθουσιάστηκα που ο καθηγητής οργάνωσε ηλεκτρονικά τεστ και web- conference για να καλύψει κάθε απορία μας. Ο καθηγητής και εμείς χρησιμοποιούσαμε web camera, ενώ στην οθόνη υπήρχε πίνακας στον οποίο μπορούσαμε να σχεδιάσουμε γραφήματα και σχήματα. Με αυτόν τον τρόπο, το μάθημα γίνεται περισσότερο ενδιαφέρον για όλους και οι δυνατότητές του είναι απεριόριστες», προσθέτει ο μαθητής της Β΄ Λυκείου.
«Το μάθημα έτσι γίνεται πιο ευχάριστο»
ΠΕΡΣΙ τον Φεβρουάριο είχε την ιδέα να χρησιμοποιήσει τα ιντερνετικά μέσα δικτύωσης για να λύνει τις απορίες των μαθητών του. Ετσι, ο κ. Στέργιος Ναστόπουλος, καθηγητής φυσικής στο 8ο Γενικό Λύκειο Ιωαννίνων, χρησιμοποίησε το Νing, δίκτυο το οποίο μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο μεταξύ των νέων της χώρας μας, ωστόσο κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος. Οπως λέει στα «ΝΕΑ», αφορμή για το ιντερνετικό εγχείρημα στάθηκε το αίτημα πολλών μαθητών του να τον κάνουν φίλο στο Facebook. «Σκέφτηκα λοιπόν ότι αντί του Facebook, το οποίο είναι ανοιχτό και μη ελεγχόμενο, να χρησιμοποιήσω την πλατφόρμα του Νing, το οποίο έχει περισσότερα χαρακτηριστικά από το Facebook- ιστολόγιο, φόρουμ, δυνατότητα να αποθηκεύει κανείς έγγραφα, φακέλους, φωτογραφίες και βίντεο κ.ά.».
Καλύτερη επικοινωνία
Μία τέτοια ιντερνετική συνεργασία, όπως εξηγεί, αναβαθμίζει την επικοινωνία με τους μαθητές έξω από το σχολείο. «Είναι βασικό να νιώθει ο μαθητής ότι και στα δύσκολα, όπως για παράδειγμα στις εξετάσεις, υπάρχει κάποιος που θα τον ενθαρρύνει και θα τον συμβουλεύσει. Παράλληλα, είναι γνωστή η αγάπη των μαθητών για την ηλεκτρονική κοινωνική δικτύωση, όπου εκφράζονται πιο ελεύθερα σε μια πιο σύγχρονη γλώσσα, άρα θα μπορούμε σαν δάσκαλοι να εκμεταλλευτούμε αυτήν την αγάπη, εντάσσοντας δραστηριότητες της τάξης σε αυτά».
Τα περισσότερα παιδιά προβληματίζονται, εντυπωσιάζονται, «παίζουν» ευχάριστα με εικονικά ελατήρια ή ηλεκτρικά φορτία. «Κι αυτός, νομίζω, είναι ένας από τους στόχους: Να γίνει το μάθημα πιο ευχάριστο. Απ΄ την άλλη, να εμπλακούν οι ίδιοι, να χειριστούν και να αλληλεπιδράσουν με εικονικά αντικείμενα, μελετώντας τη συμπεριφορά τους, ώστε μ΄ αυτόν τον τρόπο να κατανοήσουν καλύτερα. Παράλληλα, προσπαθώ να εντάξω κι άλλες δραστηριότητες- μουσική, βίντεο, φωτογραφίες- έτσι ώστε ο χώρος να γίνει όσο γίνεται πιο ελκυστικός», λέει ο καθηγητής. Δυστυχώς, όπως προσθέτει, η πλατφόρμα Νing θα πάψει σε λίγες εβδομάδες να διατίθεται δωρεάν, επομένως το τελευταίο διάστημα βρίσκεται σε αναζήτηση νέας ιντερνετικής στέγης.
Επιφυλάξεις
ΟΠΩΣ επισημαίνει η σύμβουλος ψυχικής υγείας κ. Δήμητρα Θεοφίλη, η διαδικτυακή επαφή μαθητών και καθηγητών μέσω ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook, είναι ένα ιδιαίτερα αμφιλεγόμενο θέμα. Ενα από τα ζητήματα, ωστόσο, που ανακύπτουν σε μία τέτοια σχέση είναι το γεγονός της ιδιωτικής ζωής στο Ιντερνετ. «Ακόμη και για εκπαιδευτικούς λόγους να υπάρχει διαδικτυακή σχέση μαθητών- καθηγητών, συχνά οι προσωπικές πληροφορίες του καθενός, οι φωτογραφίες, τα σχόλια και οι απόψεις που αποτυπώνονται στο προφίλ γίνονται αντικείμενο σκέψης κι επεξεργασίας του κάθε χρήστη».
Σύμφωνα με τον κ. Δημήτρη Τσάκαλη, καθηγητή Πληροφορική, ιδρυτή της υπηρεσίας κοινωνικής δικτύωσης whotoexpect. com και μέλος του γραφείου της Δικτυακής Εκπαιδευτικής Πύλης του υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων (www.e-yliko.gr), η χρησιμοποίηση των υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης προς όφελος της εκπαιδευτικής διαδικασίας δεν μπορεί παρά να είναι μια θετική εξέλιξη. Σε περίπτωση, δηλαδή, που κάποιος μαθητής απουσιάζει από την τάξη, αντί να επικοινωνεί με συμμαθητή του για να ενημερωθεί για το μάθημα που έχασε, επικοινωνεί πλέον απευθείας με τον δάσκαλό του στέλνοντας email ή κάνοντας post στον “τοίχο” του στο Facebook», εξηγεί.
Αλλωστε, όταν ο εκπαιδευτικός αποφασίσει να δείξει τη διαδικτυακή του ταυτότητα στους μαθητές του, ταυτόχρονα αλλάζει τελείως και τον τρόπο που διδάσκει, το μοντέλο μάθησης που χρησιμοποιεί. «Από το δασκαλοκεντρικό, περνά στη συνεργατική μάθηση. Ο εκπαιδευόμενος είναι πια ένας συνεργάτης. Βέβαια, η σχέση δεν αλλάζει τελείως. Ο εκπαιδευτικός καλείται να κρατήσει και πάλι ισορροπίες, απλώς αυτή τη φορά σε ένα διαφορετικό πλαίσιο».
«Θέτω απορίες»
Για τη μαθήτρια της Β΄ Λυκείου Δήμητρα Καραμπάτση, το συγκεκριμένο γκρουπ που δημιούργησε ο καθηγητής της είναι τουλάχιστον πρωτότυπο. «Μπαίνω, σχολιάζω αναρτήσεις που γίνονται, θέτω απορίες και περιμένω τις απαντήσεις του καθηγητή. Μπορώ να επικοινωνήσω με τον καθηγητή, αλλά και τους συμμαθητές μου ανά πάσα στιγμή», λέει. Οσο για το αν περιορίζεται πια στο τι θα γράψει στο Facebook, επειδή έχει «φίλο» τον καθηγητή, απαντά πως «ό,τι συμβαίνει στο Διαδίκτυο, μένει στο Διαδίκτυο».
Οπως εξηγούν οι ειδικοί, η διαδικτυακή «φιλία» μεταξύ καθηγητών και μαθητών θα έχει όχι μόνο εκπαιδευτικό όφελος, αλλά θα αποτελεί «οδηγό» για τους εκπαιδευτικούς να μπορούν να μπουν λίγο στον κόσμο των μαθητών και να τον καταλάβουν, να μιλήσουν λίγο τη γλώσσα τους. Και για να μιλούν τη γλώσσα των μαθητών πρέπει να αντιληφθούν τον τρόπο ζωής των νέων και τον μεταξύ τους κώδικα επικοινωνίας.
«Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που μπορώ να επικοινωνώ με τον καθηγητή μου και εκτός σχολείου και το Facebook είναι πολύ γρήγορος και εύκολος τρόπος να το κάνω. Πιστεύω ότι ο συγκεκριμένος καθηγητής λειτουργεί και ως φίλος μας, οπότε δεν αισθάνομαι άβολα να τον συναντώ στο Διαδίκτυο», λέει ο μαθητής της Β΄ Λυκείου Αντώνης Κούζος.
Ηλεκτρονικά τεστ
Παράλληλα, επισκέπτεται συχνά την ιστοσελίδα στο Μoodle του κ. Παναγιωτακόπουλου. «Πρόσφατα ενθουσιάστηκα που ο καθηγητής οργάνωσε ηλεκτρονικά τεστ και web- conference για να καλύψει κάθε απορία μας. Ο καθηγητής και εμείς χρησιμοποιούσαμε web camera, ενώ στην οθόνη υπήρχε πίνακας στον οποίο μπορούσαμε να σχεδιάσουμε γραφήματα και σχήματα. Με αυτόν τον τρόπο, το μάθημα γίνεται περισσότερο ενδιαφέρον για όλους και οι δυνατότητές του είναι απεριόριστες», προσθέτει ο μαθητής της Β΄ Λυκείου.
«Το μάθημα έτσι γίνεται πιο ευχάριστο»
ΠΕΡΣΙ τον Φεβρουάριο είχε την ιδέα να χρησιμοποιήσει τα ιντερνετικά μέσα δικτύωσης για να λύνει τις απορίες των μαθητών του. Ετσι, ο κ. Στέργιος Ναστόπουλος, καθηγητής φυσικής στο 8ο Γενικό Λύκειο Ιωαννίνων, χρησιμοποίησε το Νing, δίκτυο το οποίο μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο μεταξύ των νέων της χώρας μας, ωστόσο κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος. Οπως λέει στα «ΝΕΑ», αφορμή για το ιντερνετικό εγχείρημα στάθηκε το αίτημα πολλών μαθητών του να τον κάνουν φίλο στο Facebook. «Σκέφτηκα λοιπόν ότι αντί του Facebook, το οποίο είναι ανοιχτό και μη ελεγχόμενο, να χρησιμοποιήσω την πλατφόρμα του Νing, το οποίο έχει περισσότερα χαρακτηριστικά από το Facebook- ιστολόγιο, φόρουμ, δυνατότητα να αποθηκεύει κανείς έγγραφα, φακέλους, φωτογραφίες και βίντεο κ.ά.».
Καλύτερη επικοινωνία
Μία τέτοια ιντερνετική συνεργασία, όπως εξηγεί, αναβαθμίζει την επικοινωνία με τους μαθητές έξω από το σχολείο. «Είναι βασικό να νιώθει ο μαθητής ότι και στα δύσκολα, όπως για παράδειγμα στις εξετάσεις, υπάρχει κάποιος που θα τον ενθαρρύνει και θα τον συμβουλεύσει. Παράλληλα, είναι γνωστή η αγάπη των μαθητών για την ηλεκτρονική κοινωνική δικτύωση, όπου εκφράζονται πιο ελεύθερα σε μια πιο σύγχρονη γλώσσα, άρα θα μπορούμε σαν δάσκαλοι να εκμεταλλευτούμε αυτήν την αγάπη, εντάσσοντας δραστηριότητες της τάξης σε αυτά».
Τα περισσότερα παιδιά προβληματίζονται, εντυπωσιάζονται, «παίζουν» ευχάριστα με εικονικά ελατήρια ή ηλεκτρικά φορτία. «Κι αυτός, νομίζω, είναι ένας από τους στόχους: Να γίνει το μάθημα πιο ευχάριστο. Απ΄ την άλλη, να εμπλακούν οι ίδιοι, να χειριστούν και να αλληλεπιδράσουν με εικονικά αντικείμενα, μελετώντας τη συμπεριφορά τους, ώστε μ΄ αυτόν τον τρόπο να κατανοήσουν καλύτερα. Παράλληλα, προσπαθώ να εντάξω κι άλλες δραστηριότητες- μουσική, βίντεο, φωτογραφίες- έτσι ώστε ο χώρος να γίνει όσο γίνεται πιο ελκυστικός», λέει ο καθηγητής. Δυστυχώς, όπως προσθέτει, η πλατφόρμα Νing θα πάψει σε λίγες εβδομάδες να διατίθεται δωρεάν, επομένως το τελευταίο διάστημα βρίσκεται σε αναζήτηση νέας ιντερνετικής στέγης.
Επιφυλάξεις
ΟΠΩΣ επισημαίνει η σύμβουλος ψυχικής υγείας κ. Δήμητρα Θεοφίλη, η διαδικτυακή επαφή μαθητών και καθηγητών μέσω ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook, είναι ένα ιδιαίτερα αμφιλεγόμενο θέμα. Ενα από τα ζητήματα, ωστόσο, που ανακύπτουν σε μία τέτοια σχέση είναι το γεγονός της ιδιωτικής ζωής στο Ιντερνετ. «Ακόμη και για εκπαιδευτικούς λόγους να υπάρχει διαδικτυακή σχέση μαθητών- καθηγητών, συχνά οι προσωπικές πληροφορίες του καθενός, οι φωτογραφίες, τα σχόλια και οι απόψεις που αποτυπώνονται στο προφίλ γίνονται αντικείμενο σκέψης κι επεξεργασίας του κάθε χρήστη».
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΑ ΝΕΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου