27 Μαΐου 2010

ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕ ΟΛΟΗΜΕΡΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

800 ΟΛΟΗΜΕΡΑ NEA ΣΧΟΛΕΙΑ:
 
ΕΝΙΑΙΟ ΑΝΑΜΟΡΦΩΜΕΝΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΙΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
 
ΣΥΝΟΨΗ
Σε 800 ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία της χώρας, 12/θεσια και με τον μεγαλύτερο μαθητικό πληθυσμό στο επίπεδο των περιφερειών θα εφαρμοσθεί για το σχολικό έτος 2010-2011 ένα ενιαίο αναμορφωμένο  πρόγραμμα.  Το εβδομαδιαίο υποχρεωτικό πρόγραμμα του σχολείου τροποποιείται και αυξάνονται κατά (10) ώρες στις τάξεις Α΄ και Β΄ (από  25 γίνονται 35) , κατά πέντε (5) στις τάξεις Γ΄ και Δ΄ (από 30 γίνονται 35) και κατά τρεις (3) στις τάξεις Ε΄ και  Στ΄ (από 32 γίνονται 35)  ενισχύοντας τη διδασκαλία:
·        Γλώσσας
·        Μαθηματικών
·        Πληροφορικής
·        Φυσικής Αγωγής
·        Αισθητικής Αγωγής
·        Αγωγής Υγείας.
Στο προτεινόμενο πρόγραμμα λειτουργίας της προαιρετικής ζώνης δεν υπάρχουν υποχρεωτικά μαθήματα. Ο Σύλλογος διδασκόντων προτείνει ένα πλαίσιο προγράμματος διάρκειας (10) ωρών, το οποίο να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των μαθητών στο πλαίσιο συγκεκριμένων διδακτικών αντικειμένων.
 
 
Αναλυτικά:
 
Το ζήτημα της ποιότητας παραμένει ένα μεγάλο ζητούμενο του εκπαιδευτικού μας συστήματος, το οποίο δεν κατάφερε την κατοχύρωση της ουσιαστικής ισότητας στις εκπαιδευτικές ευκαιρίες.
Προχωρούμε στη δημιουργία του Νέου Σχολείου με ένα πρόγραμμα βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων παρεμβάσεων στο σύνολο της εκπαιδευτικής διαδικασίας για την αντιμετώπιση των χρόνιων προβλημάτων του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Το σχέδιο αυτό ξεκινά με άμεσες παρεμβάσεις στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, και συνεχίζει στο γυμνάσιο, αντιμετωπίζοντας ενιαία τη δεκάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση.
Το Ολοήμερο Σχολείο  εφαρμόζεται στις χώρες του εξωτερικού εδώ και δεκαετίες, είναι ένας θεσμός που αποτελεί πλέον μια βασική κοινωνική ανάγκη και  φιλοδοξεί να απαντήσει στις νέες απαιτήσεις. Στο  γενικότερο αυτό πλαίσιο, για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1997 και μέχρι και το 2003, επιχειρήθηκε τομή στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση με τη θεσμοθέτηση και τη γενίκευση της λειτουργίας του Ολοήμερου Σχολείου.
 
Η μέχρι σήμερα εφαρμογή του θεσμού ανέδειξε κάποιες θετικές αλλά και αρνητικές πλευρές. Συγκεκριμένα:
 
ΘΕΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
-      Υπεράσπιση δημόσιου χαρακτήρα  εκπαίδευσης
-      Ανταπόκριση στον κοινωνικό του στόχο
-      Αύξηση του χρόνου παραμονής  στο σχολείο  και  επαφής των μαθητών που ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες με την ελληνική γλώσσα και πολιτισμό
-      Ενεργητική συμμετοχή εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων στο σχεδιασμό του  προγράμματος κάθε σχολικής μονάδας
-      Κοινωνικοποίηση του μαθητή
-      Συμβολή στη μείωση των σχολικών ανισοτήτων
 
ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
-       Αδυναμία   συνολικής αντιμετώπισης  της σχολικής αποτυχίας και διαρροής
-      Αδυναμία  του  Ολοήμερου  Σχολείου  να  αποτελέσει ένα σύγχρονο αναβαθμισμένο σχολείο με αυτοδύναμη ταυτότητα και καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα
-      Μη  περιορισμός της  «παραπαιδείας»
-      Όχι  ολοκληρωμένη προετοιμασία του μαθητή για την επόμενη μέρα
-      Έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ των εκπαιδευτικών του σχολείου που δρα αρνητικά στην   ομογενοποίηση  της  εκπαιδευτικής κουλτούρας του σχολείου
-      Έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής και παιδαγωγικού, διδακτικού υλικού
-      Ασάφεια της νομοθεσίας που διέπει τη λειτουργία του
-      Καθυστέρηση ανάληψης υπηρεσίας από εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων
-      Επιθυμία των γονέων για διαφοροποίηση των ωρών αποχώρησης από το σχολείο
-      Έλλειψη παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων
 
 
Όλα τα παραπάνω συνετέλεσαν στη διαμόρφωση της αντίληψης σε γονείς και εκπαιδευτικούς ότι υπάρχουν δύο είδη σχολείων: το πρωινό και το ολοήμερο, ή το κανονικό και το ολοήμερο. Απαιτείται λοιπόν, η υιοθέτηση μιας νέας φιλοσοφίας του ολοήμερου προς την κατεύθυνση δημιουργίας ενιαίου σχολείου.
 
Το Υπουργείο Παιδείας προβαίνει σε ουσιαστικές αλλαγές με ένα σχέδιο παρεμβάσεων από την επόμενη σχολική χρονιά, για την άμεση αντιμετώπιση των βασικών προβλημάτων του δημοτικού σχολείου.  Σε 800 ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία της χώρας, 12/θεσια με τον μεγαλύτερο μαθητικό πληθυσμό στο επίπεδο των περιφερειών θα εφαρμοσθεί για το σχολικό έτος 2010-2011 ένα ενιαίο αναμορφωμένο  πρόγραμμα.    
Τα επιμέρους στοιχεία του ενιαίου αυτού αναμορφωμένου προγράμματος είναι τα εξής:
1.    Αυξάνεται  κατά 1 ώρα το γλωσσικό μάθημα στις Α΄ και Β΄ τάξεις. Η επιπλέον ώρα θα διατίθεται για ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων (φιλαναγνωσία).
2.    Αυξάνεται  κατά 1 ώρα το μάθημα των μαθηματικών στις Α΄ και Β΄ τάξεις.
3.    Αισθητική Αγωγή : Το μάθημα της Μουσικής διδάσκεται από εκπαιδευτικό του αντίστοιχου κλάδου και αυξάνεται κατά 1 ώρα στις Α΄ και Β΄ τάξεις. Το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής  είναι 1 ώρα για κάθε τάξη, διδάσκεται από εκπαιδευτικό του αντίστοιχου κλάδου και εισάγεται στο υποχρεωτικό ωράριο.
4.    Οι ώρες του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής αυξάνονται κατά 2 για τις Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεις και κατά 1 για τη Δ΄ τάξη.
5.    Προστίθεται το μάθημα των Αγγλικών στις Α΄ και Β΄ τάξεις για 2 ώρες και αυξάνεται κατά 1 ώρα για τις υπόλοιπες τάξεις.
6.    Προστίθεται το μάθημα των Η/Υ για 2 ώρες εβδομαδιαίως σε όλες τις τάξεις.
7.    Στη Φυσική Αγωγή διατίθενται 2 ώρες την εβδομάδα για  εκμάθηση  χορών .
8.    Στην Α΄ τάξη : Η μία διδακτική ώρα της ΕΖ θα διατίθεται για δραστηριότητες που αφορούν  σε θέματα Αγωγής Υγείας.
Στην Β΄ τάξη: Η μία διδακτική ώρα της ΕΖ θα διατίθεται για δραστηριότητες που αφορούν  σε θέματα Διατροφικών Συνηθειών   
Στην Γ΄ τάξη: Η μία διδακτική ώρα της ΕΖ θα διατίθεται για δραστηριότητες που αφορούν  σε θέματα Κυκλοφοριακής Αγωγής.
Στην Δ΄ τάξη: Η μία διδακτική ώρα της ΕΖ θα διατίθεται για δραστηριότητες που αφορούν  σε θέματα Περιβαλλοντικής Εκπ/σης.
Τις ώρες αυτές της ΕΖ θα μπορούν να αναλαμβάνουν και εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων.
 
Το εβδομαδιαίο υποχρεωτικό πρόγραμμα του σχολείου τροποποιείται και αυξάνονται κατά (10) ώρες στις τάξεις Α΄ και Β΄ (από  25 γίνονται 35) , κατά πέντε (5) στις τάξεις Γ΄ και Δ΄ (από 30 γίνονται 35) και κατά τρεις (3) στις τάξεις Ε΄ και  Στ΄ (από 32 γίνονται 35). Το σύνολο των διδακτικών ωρών από 174 διαμορφώνεται σε 210.
 
 
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  -  Η νέα μας πρόταση
 
Στο προτεινόμενο πρόγραμμα λειτουργίας της προαιρετικής ζώνης δεν υπάρχουν υποχρεωτικά μαθήματα.
Τα γνωστικά αντικείμενα και οι ώρες επιλογής της δίωρης απογευματινής απασχόλησης των μαθητών θα ορίζονται με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή της Σχολικής μονάδας, ο οποίος θα συνυπολογίζει τις δυνατότητες της σχολικής μονάδας  ( ενδιαφέροντα μαθητών, μαθησιακό επίπεδο, προτιμήσεις γονέων, ευελιξία στις ώρες αποχώρησης των μαθητών, υλικοτεχνική υποδομή, πλεονάζουσες ώρες).
Με αυτόν τον τρόπο ενισχύεται η αυτονομία της σχολικής μονάδας μέσα από την ισχυροποίηση της θέσης και της άποψης του κάθε μαθητή, ανάλογα με την εκάστοτε εκπαιδευτική   περίσταση και τον αυτόνομο προγραμματισμό δράσης σε επίπεδο σχολείου.
Ο Σύλλογος διδασκόντων προτείνει ένα πλαίσιο προγράμματος διάρκειας (10) ωρών, το οποίο να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των μαθητών με τα παρακάτω διδακτικά αντικείμενα :
  • Μελέτη-προετοιμασία μέχρι συνολικά 10  ώρες, κυρίως στις μικρότερες τάξεις
  • Αθλητισμός - αθλοπαιδιές  από 1 έως 5 ώρες (για όλες τις τάξεις)
  • Θεατρική Αγωγή (θεατρικό εργαστήριο) από 1 έως 5 ώρες (για όλες τις τάξεις)
  • Νέες τεχνολογίες από 1 έως 5 ώρες (για όλες τις τάξεις)
  • Αγγλικά (μελέτη/άσκηση στην ξένη γλώσσα) από 1 έως 5 ώρες (για όλες τις τάξεις)
  • Μουσική από 1 έως 5 ώρες (για όλες τις τάξεις)
  • Δεύτερη ξένη γλώσσα  από 1 έως 5 ώρες (μόνο για τις Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις και όταν υπάρχει ικανός αριθμός μαθητών για συγκρότηση τμήματος).
  • Εικαστικά (εργαστήριο εικαστικών) από 1 έως 5 ώρες (για όλες τις τάξεις)
  • Δράσεις δημιουργίας και πολιτισμού (από 1 έως 5 ώρες για όλες τις τάξεις) . Προτείνεται για όλα τα τμήματα του ολοήμερου προγράμματος. Θα μπορούσαν να υπάρξουν και μικτά τμήματα από μαθητές διαφορετικών τάξεων.
Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου διδακτικού αντικειμένου οι μαθητές όλων των τάξεων προετοιμάζουν  σχολικές εορτές, χορωδίες, θεατρικές παραστάσεις και άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις.  Το συγκεκριμένο διδακτικό αντικείμενο μπορεί να διδαχθεί από δασκάλους, καθηγητές θεατρικής αγωγής και καθηγητές μουσικής.
Ο σύλλογος διδασκόντων μπορεί να προτείνει και τη δημιουργία τμημάτων ακόμα και ανομοιογενών υπό τη μορφή κύκλων γνωστικών αντικειμένων, όπου παρέχεται η δυνατότητα ενασχόλησης όλων των μαθητών από όλα τα ηλικιακά επίπεδα με δράσεις που εμπίπτουν στα ενδιαφέροντά τους και τις κλίσεις τους.
Το Ολοήμερο Πρόγραμμα διαμορφώνεται από το σύλλογο των διδασκόντων, ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή του σχολείου και σε συνεργασία με τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο, οποίος συνδράμει στην καλύτερη δυνατή σύνθεση και οργάνωση του Ολοήμερου Προγράμματος.  
Ο Διευθυντής του σχολείου αποστέλλει το σχετικό πρακτικό με του Ολοήμερου Ωρολογίου Προγράμματος στο σχολικό σύμβουλο για έγκριση και θεώρηση.
 
Για τη διαμόρφωσή του Ολοήμερου  Προγράμματος των δέκα (10) διδακτικών ωρών, λαμβάνονται υπόψη τα παρακάτω:
·         Μέχρι 3 τμήματα, ένας δάσκαλος και επιλογή τουλάχιστον τριών (3) διδακτικών αντικειμένων.
·         Μέχρι 5 τμήματα,  ένας δάσκαλος και επιλογή τουλάχιστον πέντε (5) διδακτικών αντικειμένων.
·         Μέχρι 6 τμήματα, δύο δάσκαλοι και επιλογή τουλάχιστον έξι (6) διδακτικών αντικειμένων.
 
Με αυτό τον τρόπο πιστεύουμε ότι θα αποκτηθούν απ’ όλους τους μαθητές όλα εκείνα τα στοιχεία που θα χαρακτηρίζουν  τον ολοκληρωμένο, μορφωμένο άνθρωπο του 21ου αιώνα, που θα μπορεί να παρακολουθήσει  τις εξελίξεις της κοινωνίας, θα ακολουθήσει τις αρχές της αειφορίας και μπορεί να οδηγηθεί σε ένα ελπιδοφόρο μέλλον με όραμα και προοπτική.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου