01 Σεπτεμβρίου 2010

ΓΕΦΥΡΕΣ ΜΕΤΑΥ ΚΟΛΛΕΓΙΩΝ , ΤΕΙ ΚΑΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ


Γέφυρες ανάμεσα στα κολέγια και τα ΑΕΙ στήνει το νέο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων. Καθώς η μεταλυκειακή εκπαίδευση θα οργανωθεί σ' ένα αρθρωτό σύστημα μέσω πιστωτικών μονάδων, οι απόφοιτοι κολεγίων θα μπορούν να κατοχυρώνουν μαθήματα στην περίπτωση που θα σπουδάσουν σε ΑΕΙ. Ταυτόχρονα, οι πιστοποιημένοι τίτλοι σπουδών από κολέγια δεν αποκλείεται να αποτελέσουν στο μέλλον διαβατήριο για τα ΑΕΙ υπό προϋποθέσεις. Η δυνατότητα αυτή συνδέεται με το νέο σύστημα για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, που έχει προαναγγελθεί να εφαρμοσθεί από το 2013-2014. Τα επαγγελματικά προσόντα θα μπορούν να πιστοποιήσουν όχι μόνο οι νέοι εργαζόμενοι, αλλά και όσοι τα έχουν αποκτήσει από το 1970 και μετά.



Αναπτυξιακό εργαλείο
Το υπ. Παιδείας επιχειρεί να βάλει τάξη στη μεταλυκειακή εκπαίδευση, αξιοποιώντας τη διά βίου εκπαίδευση και ως ένα αναπτυξιακό εργαλείο, καθώς 1,6 δισ. ευρώ θα επενδυθούν τα επόμενα τέσσερα χρόνια μέσω του Εθνικού Προγράμματος Διά Βίου Μάθησης σε δράσεις εκπαίδευσης και κατάρτισης, όπως ανακοίνωσε χθες η υπουργός Παιδείας κ. Αννα Διαμαντοπούλου και η αρμόδια υφυπουργός κ. Εύη Χριστοφιλοπούλου. Βασικό μέσο των αλλαγών στο σύστημα της διά βίου εκπαίδευσης θα είναι το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, κατ' εξοχήν δομή διά βίου εκπαίδευσης. Το νομοσχέδιο για την Ανάπτυξη της Διά Βίου Εκπαίδευσης συζητήθηκε χθες στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων (το οποίο θα αρθρωθεί σε οκτώ διαβαθμίσεις - από τους αποφοίτους δημοτικού έως τους κατόχους διδακτορικού) δίνεται η δυνατότητα αναγνώρισης και πιστοποίησης γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων, που αποκτήθηκαν στο πλαίσιο της μη τυπικής εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, στο άρθρο 18 προβλέπεται «η σύνδεση προγραμμάτων μη τυπικής με το σύστημα της τυπικής εκπαίδευσης μέσω σπονδυλωτών και πιστοποιημένων προγραμμάτων, τα οποία παρέχουν τη δυνατότητα αναγνώρισης, άθροισης και μεταφοράς πιστωτικών μονάδων από το ένα σύστημα στο άλλο». Ουσιαστικά, όπως εξήγησε, μιλώντας χθες στην «Κ» η κ. Χριστοφιλοπούλου, ένας απόφοιτος π.χ. τεχνικού λυκείου εάν γίνει δεκτός σε ΙΕΚ μπορεί να κατοχυρώσει μαθήματα που έχει διδαχθεί στο τεχνικό λύκειο και να μην τα επαναλάβει στο ΙΕΚ. Το ίδιο μπορεί να γίνει και με έναν απόφοιτο κολεγίου που έγινε δεκτός σε ΑΕΙ. Οι ακαδημαϊκές αρχές του ΑΕΙ θα πρέπει να εξετάσουν τα μαθήματα που έχει πιστοποιήσει ο πτυχιούχος κολεγίου και να τα κάνουν δεκτά χωρίς να του ζητήσουν να τα επαναλάβει. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει ότι ο απόφοιτος κολεγίου θα εισαχθεί χωρίς εξετάσεις στο ΑΕΙ. Το νέο σύστημα θα ισχύσει από το 2012, όταν θα καθιερωθεί το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων που κατατάσσει τους αποφοίτους σε οκτώ βαθμίδες. Τα τέσσερα πρώτα επίπεδα προορίζονται για τους αποφοίτους δημοτικού (επίπεδο1), γυμνασίου (2), λυκείου (3) και τους αποφοίτους λυκείου με προγράμματα κατάρτισης ή εργασιακή εμπειρία (4). Τα επίπεδα 6, 7 και 8 προορίζονται για τους πτυχιούχους πανεπιστημίου, master και διδακτορικού αντίστοιχα. Μένουν οι απόφοιτοι των κολεγίων και των ΤΕΙ, για την κατάταξη των οποίων υπάρχουν έντονες διαφωνίες μεταξύ των ενδιαφερόμενων φορέων.
Ταυτόχρονα, το υπ. Παιδείας στοχεύει να βάλει τάξη στον χώρο της μη τυπικής εκπαίδευσης. Σήμερα υπάρχουν περισσότεροι από 1.200 φορείς κατακερματισμένοι σε 12 υπουργεία. Ετσι, θα γίνουν καταργήσεις και συγχωνεύσεις φορέων, ξεκινώντας από τα ΙΕΚ. Πάντως, αντιδράσεις υπάρχουν από τους 75 εργαζόμενους του υπό κατάργηση Οργανισμού Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΟΕΕΚ). Οι εργαζόμενοι θα αξιολογηθούν και όσοι βρεθούν με υψηλά προσόντα θα στελεχώσουν ένα νέο οργανισμό πιστοποίησης με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου, ενώ οι υπόλοιποι θα μεταταγούν σε άλλες υπηρεσίες. Οι εργαζόμενοι κάνουν λόγο για «παράδοξη τιμωρία», αφού όσοι αξιολογηθούν με υψηλή βαθμολογία θα χάσουν το σημερινό καθεστώς μονιμότητας του δημοσίου υπαλλήλου.

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου