18 Ιουλίου 2010

ΠΟΙΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΕΞΑΣΦΑΛΙΖΟΥΝ ΚΑΛΗ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑ

Τα χρυσοφόρα τμήματα σε ΑΕΙ-ΤΕΙ. Τα σωστά βήματα για να συμπληρώσετε το μηχανογραφικό δελτίο, με γνώμονα την καριέρα.
Μπροστά σε μια μεγάλη απόφαση βρίσκονται χιλιάδες υποψήφιοι, που ετοιμάζονται να καταθέσουν τα μηχανογραφικά τους. Στην ουσία όμως δεν πρόκειται μόνο για αυτούς, αλλά και για τους νέους που θα διεκδικήσουν τις επόμενες χρονιές μία θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και μέσο αυτής μια επαγγελματική καριέρα.
Οι περισσότεροι είναι αντιμέτωποι με έναν γρίφο: επιλέγοντας σχολή το 2010, εν μέσω οικονομικής κρίσης, θα ολοκληρώσουν τις προπτυχιακές σπουδές τους περίπου το 2015, όταν τα πράγματα (ελπίζουμε) θα είναι τελείως διαφορετικά.
"Το χαρακτηριστικό αυτής της εποχής είναι η ρευστότητα", επισημαίνει ο σύμβουλος για θέματα παιδείας της εφημερίδας "Μακεδονία" Βαγγέλης Παπαγιάνγκου και εξηγεί ότι οι σπουδές θα πρέπει αρχικά να έχουν έναν προπτυχιακό προσανατολισμό, ο οποίος μπορεί κάλλιστα να συνδυαστεί με ένα καλά εξειδικευμένο μεταπτυχιακό, το οποίο σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να συνδυάσει διαφορετικά μεταξύ τους γνωστικά αντικείμενα. Μπορεί η διαδικασία να φαντάζει ιδιαίτερα δύσκολη, εάν όμως ακολουθήσει κανείς τα σωστά βήματα, τότε σίγουρα θα βρεθεί σε καλό μονοπάτι.


Ο “χρυσός κανόνας”Οι προοπτικές και διέξοδοι σε πολλά επαγγέλματα αποτελούν μία μόνο συνιστώσα που πρέπει να υπολογίζεται για την κατάλληλη επιλογή σπουδών. Πρωτίστης σημασίας είναι η επιλογή σπουδών ανάλογα με την προσωπικότητα του υποψήφιου φοιτητή. Σύμφωνα με έρευνα της επιστημονικής ομάδας του καθηγητή Θ. Κατσανέβα θα πρέπει να υπολογίζονται και άλλες παράμετροι, όπως οι μαθησιακές επιδόσεις, η οικογενειακή παράδοση, τα οικονομικά-εισοδηματικά δεδομένα, η δομή του εκπαιδευτικού συστήματος στο πλαίσιο του "χρυσού κανόνα σπουδών και επαγγελμάτων". Σύμφωνα με αυτόν, άτομα με υψηλές επιδόσεις και ισχυρή θέληση μπορούν να επιλέγουν από ευρύτερο πεδίο επαγγελμάτων, που τους ταιριάζουν, ακόμη και από εκείνα με αρνητικές προοπτικές ή εκείνα που δεν συντρέχουν στην περίπτωσή τους άλλοι θετικοί παράγοντες όπως τα οικογενειακά, τα οικονομικά, τα εκπαιδευτικά δεδομένα. Αντίθετα, άτομα με χαμηλές επιδόσεις χωρίς σοβαρές ελπίδες βελτίωσής τους και με αδύναμη θέληση είναι προτιμότερο να στρέφονται σε σπουδές και επαγγέλματα που καταρχήν τους ταιριάζουν και κατά δεύτερο λόγο έχουν διαπιστωμένες καλές προοπτικές στην αγορά εργασίας, ή για τα οποία συνυπάρχουν και άλλοι θετικοί παράγοντες.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα υψηλές αποδόσεις στην αγορά εργασίας έχουν: Τα επαγγέλματα γης και θάλασσας (γεωπόνοι, ιχθυολόγοι, οι πλοίαρχοι και οι μηχανικοί εμπορικού ναυτικού), οι φοροτεχνικοί, λογιστές και κοστολόγοι, οι ηλεκτρονικοί δικτύων, οι μηχανολόγοι, ηλεκτρολόγοι, ηλεκτρονικοί, οι πωλητές, οι τεχνολόγοι ιατρικών εργαστηρίων, οι ακτινολόγοι-ραδιολόγοι. 
Κάμψη τα επόμενα 2-4 χρόνια αλλά θετικές προοπτικές μέσα στην επόμενη δεκαετία έχουν τα επαγγέλματα του αρχιτέκτονα, του πολιτικού μηχανικού, του τεχνολόγου δομικών έργων, του εκπαιδευτικού, του ηλεκτρονικού, του ασφαλιστή, ενώ μια σταδιακή βελτίωση μέσα στα επόμενα 5-10 χρόνια θα έχουν οι χημικοί μηχανικοί, οι περιβαλλοντολόγοι και οι δασοπόνοι.
Πράσινα επαγγέλματα και Πολυτεχνικές σχολές"Σπουδές που συνδυάζονται με την πράσινη ανάπτυξη, τη θερμική ενέργεια, έρχονται, πιστεύω, στην αιχμή της ζήτησης για τα επόμενα χρόνια. Στην κατεύθυνση αυτή πιστεύω ότι οι απόφοιτοι του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών έχουν πολλές προοπτικές. Μετά βέβαια το λόγο έχουν και οι χημικοί μηχανικοί που θα διαχειριστούν ζητήματα διαχείρισης και περιστολής δαπανών. Η Πολυτεχνική σχολή πραγματικά δίνει πολλές δυνατότητες αφού το πτυχίο είναι ισοδύναμο με master. Μόνο το τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών δίνει επτά μάστερ. Αυτό σημαίνει ότι περνά ο φοιτητής σε μια άμεση εξειδίκευση. Βέβαια, θα πρέπει -και σε αυτή την κατεύθυνση το υπουργείο έχει αποφασίσει σωστά- να επιλέγει ο υποψήφιος σχολή για να εισαχθεί και όχι τμήμα. Αυτό θα του επιτρέψει να έχει πρώτα μια γενική ιδέα του κύκλου σπουδών και μετά να προχωρήσει σε μια εξειδίκευση", εξηγεί ο επικεφαλής του Εργαστηρίου Μετάδοσης Θερμότητας, καθηγητής στην Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ, Νικόλαος Μουσιόπουλος.
"Οι ηλεκτρολόγοι μηχανικοί θα έχουν αύριο τη δυνατότητα να στήσουν μια ολόκληρη επιχείρηση από το σπίτι τους. Αυτό το βρίσκω ως ένα βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Μια άλλη προοπτική που θα πρέπει να έχει υπόψη του ο υποψήφιος την ώρα που συμπληρώνει το μηχανογραφικό είναι αυτή των πολλαπλών επιλογών για εργασία. Για παράδειγμα, είναι σημαντικό να γνωρίζουν ότι οι μηχανολόγοι ηλεκτρολόγοι έχουν δικαίωμα υπογραφής σε πολλά είδη μελετών. Οι απόφοιτοι του τμήματος τοπογραφίας, πάλι, πιστεύω ότι θα έχουν πολλές προοπτικές κυρίως με την ανάπτυξη των γεωγραφικών συστημάτων" εξηγεί ο υπεύθυνος του Εργαστηρίου Σωματιδίων και Αερολυμάτων του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) Θανάσης Κωνσταντόπουλος.
Με στόχο την ανάπτυξη επιχειρηματικότητας
"Οι τεχνολογίες που γεννούν προβλήματα, ζητούν λύσεις.  Έτσι σπουδές που έχουν σχέση με ηλεκτρισμό, διαδίκτυο, επικοινωνία, πιστεύω ότι θα έχουν και μέλλον. Βέβαια στην Ελλάδα υπάρχει ένα σημαντικό πρόβλημα. Δεν παράγουμε. Δεν στρέφονται οι φοιτητές μας προς αυτή την κατεύθυνση, σε αντίθεση με το εξωτερικό, όπου οι φοιτητές από την αρχή των σπουδών τους μπαίνουν σε αυτή τη λογική. Στόχος είναι λοιπόν η ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας μέσα στο χώρο σπουδών. Οι φοιτητές που άμεσα θα μπουν σε αυτό το πνεύμα και θα στραφούν στην επιχειρηματικότητα θα πετύχουν", εξηγεί ο καθηγητής του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΤΗΜΜΥ) στο ΑΠΘ Περικλής Μήτκας.
Συμβουλές για σίγουρη ακαδημαϊκή και επαγγελματική επιτυχία δίνει ο βιομήχανος και επιχειρηματίας Νίκος Φιλίππου: "Οι καιροί είναι απρόβλεπτοι. Για αυτό θα πρέπει οι φοιτητές να επιλέγουν διατομεακή και διεπιστημονική μόρφωση. Η επιλογή των σπουδών θα πρέπει να γίνεται με βάση την εκπαιδευτική ευελιξία και την προσαρμοστικότητα στα δεδομένα της εποχής. Για παράδειγμα, ακόμη και οι κορεσμένες οικονομικές σπουδές, όταν συνδυαστούν με ένα καλά στοχευμένο μεταπτυχιακό, μπορούν να αποδειχθούν ιδιαίτερα αποδοτικές. Καλό είναι να σκεφτούμε λίγο παραπάνω προς τα που οδηγείται η αγορά. Το ζητούμενο πλέον είναι η μείωση του κόστους λειτουργίας της κοινωνικής αλυσίδας, της διαδικασίας, δηλαδή παραγωγής πλούτου. Η μείωση του κόστους στο λιανεμπόριο.  Άρα όποια εφαρμογή οδηγήσει σε αυτή την κατεύθυνση και όποια ειδίκευση μπορεί να την προσφέρει, αυτή θα πάρει τελικά ένα καλό μερίδιο στην αγορά εργασίας. Οι νέοι δεν θα πρέπει πλέον να στρέφονται σε επαγγέλματα με κοινωνικό στάτους, αλλά σε κατευθύνσεις σπουδών που έχουν άμεση σχέση με τις εφαρμογές και την αγορά. Σήμερα το ζητούμενο είναι η μείωση του κόστους. Σε αυτό το πεδίο θα αναπτυχθούν οι περισσότερες εφαρμογές και εδώ θα δημιουργηθούν οι νέες θέσεις εργασίας.


--------------------------------------------------------------------------------

Ευκαιρίες πίσω από συγκεκριμένες σχολές και τμήματα
Τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ που προσφέρουν ευκαιρίες για καλή επαγγελματική εξέλιξη παραθέτει ο σύμβουλος σε θέματα εκπαίδευσης της εφημερίδας "Μακεδονία" Βαγγέλης Παπαγιάνγκου.
Τέτοια παραδείγματα υπάρχουν πολλά.
- Το τμήμα Οικιακής Οικονομίας και Οικολογίας (5ο επιστημονικό πεδίο) έχει μηδενική ανεργία, αφού όλοι οι απόφοιτοί του διορίζονται στο δημόσιο ως καθηγητές οικιακής οικονομίας (με ποσοστό επιτυχίας 300% και 120% στον ΑΣΕΠ 2004 και 2006 αντίστοιχα).
- Το 100% των πτυχιούχων Διαιτολογίας (3ο επιστημονικό πεδίο) ηλικίας 29-30 ετών εργάζεται. Το 95% από αυτούς έχει σταθερή και πλήρη απασχόληση, ενώ το 70% δηλώνει ότι ξεκίνησε την απασχόλησή του κατά τη διάρκεια των σπουδών του ή μόλις ένα μήνα μετά την αποφοίτησή του.
- Το ΤΕΙ Σχεδιασμού Ξύλου και Επίπλου στην Καρδίτσα (4ο επιστημονικό πεδίο), σύμφωνα με δήλωση του προέδρου του τμήματος, δεν προλαβαίνει να ορκίσει τους αποφοίτους του και όλοι τους εργάζονται.
- Το ΤΕΙ Τεχνολογίας Αλιείας και Υδατοκαλλιεργειών στα Μουδανιά Θεσσαλονίκης έχουν τα τελευταία πέντε χρόνια 20 εγγεγραμμένους φοιτητές και 400 κενές θέσεις, ενώ συνολικά τα τμήματα ιχθυοκομίας και αλιείας στα Μουδανιά, στην Ηγουμενίτσα και στο Μεσολόγγι έχουν πενήντα εγγεγραμμένους φοιτητές και 1.800 κενές θέσεις.
Στο δημόσιοΕπαγγελματική διέξοδο και στο δημόσιο προσφέρουν μεταξύ των άλλων τα εξής τμήματα:
- Οι απόφοιτοι του Παιδαγωγικού Ειδικής Αγωγής στον Βόλο και Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής στη Θεσσαλονίκη διορίζονται ως μόνιμοι εκπαιδευτικοί στα ειδικά σχολεία.
- Οι απόφοιτοι των τμημάτων Πληροφορικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου και του Πανεπιστημίου Πειραιά μπορούν να εργαστούν ως οικονομολόγοι ή λογιστές.
- Οι απόφοιτοι του τμήματος Κοινωνικής Διοίκησης Θράκης εργάζονται ως κοινωνικοί λειτουργοί.
- Οι απόφοιτοι του τμήματος Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης μπορούν να διδάξουν και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
- Το ίδιο συμβαίνει και με τους απόφοιτους των Βιολογικών Εφαρμογών και Τεχνολογιών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
- Οι απόφοιτοι των τμημάτων Εφαρμοσμένων Μαθηματικών Κρήτης και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου μπορεί να διοριστούν ως καθηγητές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
- Οι απόφοιτοι του ΤΕΙ Γεωπληροφορικής και Τοπογραφίας (4ο επιστημονικό πεδίο), όπως και του ΑΕΙ Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας (1ο και 4ο επιστημονικό πεδίο) έχουν το δικαίωμα να εργαστούν ως καθηγητές Πληροφορικής στο δημόσιο.
Μεταγραφές
Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το θέμα των μετεγγραφών, ιδίως φέτος, που η οικονομική κρίση φέρνει όλο και περισσότερους υποψήφιους στα αστικά κέντρα. Έτσι, χρήσιμο είναι να γνωρίζει κάποιος ότι:
-Από το τμήμα Στατιστικής και Αναλογιστικών - Χρηματοοικονομικών Μαθηματικών Αιγαίου (2ο επιστημονικό πεδίο, Στατιστικός) μπορεί κάποιος να πάρει μετεγγραφή για το τμήμα Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης (5ο επιστημονικό πεδίο), το οποίο σύμφωνα με τους ειδικούς έχει καλύτερες επαγγελματικές προοπτικές.
- Από το τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών Χίου μπορεί κάποιος να πάρει μετεγγραφή για το τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά.


--------------------------------------------------------------------------------

Τα χρυσοφόρα τμήματα
- Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής Παν. Μακεδονίας
- Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών Παν. Μακεδονίας
- Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (μεταπτυχιακό Ειδική Αγωγή - Μουσικολογία)
- Νομικής (μεταπτυχιακό Ασφαλιστικό Δίκαιο - Ναυσιπλοΐα, Διεθνείς Μεταφορές, Βιοηθική, Πολεοδομία)
- Ψυχολογία (μεταπτυχιακό Διαχείριση Ανθρώπινων Πόρων-Φυσιογνωμική-Βιοηθική)
- Μαθηματικών
- Φυσικής
- Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής
- Φαρμακευτική
- Οδοντιατρική
- Βιοχημεία και Βιοτεχνολογία Θεσσαλίας
- Χημικών Μηχανικών (μεταπτυχιακό Βιοφυσική, Βιοϊατρική, Νανοτεχνολογία, Διαχείριση Αποθεμάτων)
- Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
- Μηχανολόγων Μηχανικών
- Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
- Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών
- Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
Παραϊατρικά Επαγγέλματα ΤΕΙ
- Φυσικοθεραπευτές
- Λογοθεραπευτές
- Νοσηλευτές
- Ιατρικών Εργαστηρίων
- Διαιτολόγοι
- Εργοθεραπευτές
- Αισθητικοί
- Επισκέπτες Υγείας
Τεχνολογικά Επαγγέλματα ΤΕΙ
- Τεχνολόγος Ιατρικών Οργάνων
- Τεχνολόγος Τροφίμων
- Μηχανολόγος
- Αυτοματιστές
- Μηχανικοί Οχημάτων
- Τεχνολόγοι Αλιείας
Άλλα Τμήματα ΤΕΙ
- Γραφιστικής
- Εμπορίας και Διαφήμισης
- Κοινωνικής Εργασίας
- Λογιστικής
- Τουριστικών Επιχειρήσεων
- Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης
- Γεωπληροφορικής και Τοπογραφίας
- Τυποποίησης και Διακίνησης Προϊόντων

Της Σ. Μαργαριτίδου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου