30 Οκτωβρίου 2010

ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ

Το μόνο που δεν θα σας πω είναι το όνομά του. Ολα τα άλλα είναι αλήθεια.
Μεγάλωσε στο Γαλάτσι με τον πατέρα του, τη μητέρα του και τον μεγαλύτερο αδελφό
του. Καλό παιδί, κακός μαθητής. Το 2006, στα 21 του, συνελήφθη για κατοχή και πώληση χασίς. Φυλακή. Και από τότε προσπαθείνα τα αλλάξει όλα, λες και ξύπνησε από λήθαργο. Γυμναστική, σκάκι, βιβλία και τα τελευταία δύο χρόνια φοιτητής. Τρία μαθήματα του έχουν μείνει για να πάρει το πτυχίο. Προσπαθεί δηλαδή να γίνει η εξαίρεση. Αυτή τη φορά θετική. Τέσσερις στους πέντε άνδρεςπου αποφυλακίζονται επιστρέφουν κάποια στιγμή στις φυλακές με νέες καταδίκες. Τι άλλο να κάνουν;
Στις φυλακές Αυλώνας δύο παιδιά πέρασαν φέτος σε ΤΕΙ, αλλά μέχρι τις αρχές Οκτωβρίου δεν είχαν εγκριθείοι εκπαιδευτικές άδειές τους. Στις φυλακές Διαβατών έναςκρατούμενος έπαιρνε εκπαιδευτικές άδειες για να σπουδάσει μαγειρική, αλλά για φέτος οι άδειές του δεν έχουν ακόμα εγκριθεί.
Στις φυλακές Πάτρας τρεις κρατούμενοι βγαίνουν μόνογια να δώσουν εξετάσεις και όχι για να παρακολουθήσουν μαθήματα.
Και ο Κορυδαλλός δεν ήθελενα απαντήσει στο ερώτημα αν έχει κρατουμένους που παίρνουν εκπαιδευτικές άδειες. «Ασε μας, άνθρωπέ μου, έχουμε σοβαρότερα πράγματα να κάνουμε». Τι ακριβώς δεν μου εξήγησαν.

Πότε άρχισες να πίνεις χασίς;
Στην πενταήμερη του Λυκείου.
 
Πώς έγινε; Θες να μου πεις;
Πήγαινα στο 21ο, στο συγκρότημα της Γκράβας. Επειτα από κάποιο γεγονός με διώξανε μαζί με άλλα 7-8 παιδιά και πήγαμε σε ένα άλλο σχολείο, πάλι στην Γκράβα. Εκεί τα έμαθα αυτά τα πράγματα.

Πίνανε πολλοί χασίς;
Στη χρονιά μου γινόταν χαμός. Το θεωρούσαμε κάτι καθημερινό. Δεν ήταν κάτι που έλεγες «πω πω τι κάνουμε». Τα πάντα υπήρχαν. Ηρωίνη, LSD, τριπάκια, έκσταση, τα πάντα.

Χρονολογία;
1999-2000. Τότε ήταν η γνωριμία μου μ΄ αυτά.
Κι όταν λες «στην πενταήμερη ξεκίνησα» τι εννοείς; Εννοώ αυτή τη χρονική περίοδο, όχι μόνο τις πέντε μέρες...

Ησουν κακός μαθητής;
Ναι, δεν ασχολιόμουν ιδιαίτερα. Δεν μ΄ ενδιέφερε.
Και πώς περνάς από το τσιγαριλίκι στο μικροεμπόριο; Ενας θείος μου μού χάρισε ένα Υugo. Μου άρεσαν πολύ τα αυτοκίνητα. Δεν είχα δίπλωμα βέβαια αλλά κάναμε βόλτες στο Γαλάτσι. Κάποια στιγμή το Υugo ντεραπάρισε με κάτι χαζομάρες που κάναμε πάνω στα νταμάρια και έπρεπε να φτιάξω το αυτοκίνητο χωρίς να το μάθει ο θείος μου. Τι να κάνω, τι να κάνω... εμφανίστηκε ένας φίλος που ήθελε να του δανείσω ό,τι λεφτά είχα, με την υπόσχεση ότι θα μου δώσει περισσότερα.

Εμπορας;
Ναι. Και λέω, ωραία, έτσι θα μαζέψω τα λεφτά και θα φτιάξω το Υugo χωρίς να το μάθουνε στο σπίτι. Και να σκεφθείς ότι μέχρι τότε δεν είχα πιει ούτε ένα τσιγαράκι. Ασχολιόμουν άλλωστε με τον αθλητισμό. Μπορεί να μην έκανα body building κτλ., αλλά από πέντε χρονών ήμουν στα γυμναστήρια...
Και αρχίζεις να «σπρώχνεις» στο σχολείο, στους συμμαθητές σου; Στο σχολείο όχι, αλλά σε συμμαθητές μου ναι. Αντί να το πάρουν από κάποιον άλλον που μπορεί να το πλήρωναν και πιο ακριβά, το έπαιρναν από μένα. Κάπως έτσι, τελείως αθώα.
 
Και μικροποσότητες φαντάζομαι. «Πενταράκι- πενταράκι». Σωστά το προσεγγίζεις. Και «τριαράκι» και «διαράκι». Τότε είχαμε ακόμη τις δραχμές... Τώρα μου θυμίζετε πράγματα τα οποία τα έχω ξεχάσει, γι΄ αυτό χαμογελάω.

Και έτσι άρχισες να πίνεις και εσύ;
Επινα αλλά μετά δοκίμασα και λίγο κοκαΐνη και είδα ότι ήθελα όλο και περισσότερη και λέω τι γίνεται, δεν μπορεί όλα να είναι ρόδινα. Διάβασα τις επιπτώσεις και λέω «κάνε πίσω». Βέβαια το χασίσι δεν είναι χειρότερο από το αλκοόλ. Πρόσφατα είδα ένα ντοκιμαντέρ στη ΝΕΤ, που έλεγε ότι το αλκοόλ είναι πιο βλαβερό από το χασίσι. Αυτό με βοήθησε κάπως να μη νιώθω τόσο μεγάλο ηθικό βάρος. Οτι έβλαψα κάποιους ανθρώπους.

Κόβεις λοιπόν εσύ τις ουσίες...
Την κόβω την ιστορία αλλά κάποια στιγμή το 2005 ξαναρχίζω. Ημουν τότε φοιτητής στο ΤΕΙ Χαλκίδας. Μου άρεσαν τα Μαθηματικά και η Φυσική αλλά δεν μπορούσα να συγκεντρωθώ όπως το κάνω τώρα.

Και σε πιάνουν;
10/4/2006. Με 11 κιλά χασίσι.
 
Δεν είναι και λίγα.
Ναι. Με συλλάβανε στο αυτοκίνητο, έξω από το σπίτι μου. Δεν είχα τίποτε επάνω μου αλλά με παρακολουθούσαν 15 μέρες, οπότε ήξεραν πού το κρύβω.

Καρφωτή;
Ε, ναι. Στα ναρκωτικά, εννέα στις δέκα περιπτώσεις είναι καρφώματα. Και όχι από κάποιον που δίνεις, αλλά από κάποιον που παίρνεις. Προφανώς για να εξυπηρετηθούν άλλες καταστάσεις.

Μόνο εσένα πιάσανε τότε;
Και έναν φίλο μου που ήμασταν μαζί από 5 χρονών. Του βρήκαν 100 χιλιάδες ευρώ και τον συνέδεσαν με εμένα.

Την ίδια ποινή φάγατε;
Την ίδια ποινή ακριβώς. Πράγμα που το θεωρώ άδικο, γιατί αυτός δεν είχε κάτι, μόνο χρηματικό ποσό. Δεκατέσσερα χρόνια πρωτόδικα. Στο Εφετείο έπεσε στα δέκα. Μας βγάλανε τα επιβαρυντικά, δηλαδή ότι το κάναμε κατ΄ επάγγελμα. Γιατί μας είχαν για αγορά, κατοχή και πώληση κατ΄ επάγγελμα.

Οπου να ΄ναι βγαίνεις δηλαδή;
Στα 6 χρόνια μεικτά, μαζί με δουλειά. Είμαι μέσα περίπου 4 χρόνια και κάτι ψιλά. Αν έκανα μεροκάματα στη φυλακή και δεν πήγαινα σχολείο θα είχα βγει. Το λέω σχολείο το ΤΕΙ, δεν ξέρω για ποιον λόγο μού έχει κολλήσει έτσι.
Μα και όταν πηγαίνεις «σχολείο» δεν μετράνε διπλές οι μέρες; Ναι, για κάθε μέρα σχολείου προστίθεται 0,75 της μέρας. Δηλαδή η μία μέρα που περνάει δεν είναι μία, είναι 1,75 αν πηγαίνεις σχολείο.
 
Αρα είναι σαν να δουλεύεις;
Οχι ακριβώς. Οταν πας σχολείο βγάζεις Χριστούγεννα, Πάσχα, καλοκαίρια, Σαββατοκύριακα. Αν σκουπίζεις όμως μέσα στη φυλακή, σκουπίζεις κάθε μέρα. Δηλαδή, έναν άνθρωπο που πηγαίνει σχολείο τον κρατάνε πιο πολύ από έναν άνθρωπο που σκουπίζει.


«Προσπαθώ να μη μάθουν τίποτα οι συμφοιτητές μου»

Σε αλλάζει η φυλακή; Δεν σε αλλάζει η φυλακή, το σοκ της σύλληψης σε αλλάζει. Αμα δηλαδή με πιάνανε, με κρατάγανε έξι μήνες και με αφήνανε, το ίδιο σοκ θα πάθαινα. Βέβαια, όταν άκουσα τα 14 χρόνια είπα «δεν μπορεί». Δεν περίμενα ότι ήταν τόσο αυστηρά για χασίς.
Εσύ περίμενες ότι και να σε πιάσουν θα φας 2-3 χρόνια.

Και πολλά λέτε. Ηξερα ότι ήταν παράνομο, αλλά όχι τόσο πολύ.
Οταν μπήκες στη φυλακή τι σκέφτηκες; Τρελάθηκα. Λέω τι θα κάνω εδώ πέρα; Εξω δεν μπορούσα ούτε σε μια στάση λεωφορείου να περιμένω. Τι θα κάνω σε ένα κελί 10 τετραγωνικών όλη μέρα;

Ποιοι είναι στη φυλακή;
Οι άνθρωποι που βλέπετε και έξω. Δεν διαφέρει. Δεν ξέρω τι γίνεται σε άλλες φυλακές με βαρυποινίτες, αλλά για μένα ή στη φυλακή προχωράω ή στην Ομόνοια το ίδιο είναι.

Μέσα στη φυλακή έπινες;
Οχι, ποτέ δεν το έκανα αυτό. Εδώ ούτε καπνίζω, ούτε καφέδες πίνω.

Και πώς περάσανε τα χρόνια;
Γυμναστική, βιβλία, σκάκι. Αλλά ό,τι και να πεις ήταν χαμένα χρόνια. Τα δύο πρώτα κυρίως που δεν πήγαινα σχολείο. Από το 2008 πήγα στο ΤΕΙ.
Γιατί άφησες να περάσουν 2 χρόνια και δεν πήγες αμέσως; Δεν γίνεται αμέσως. Οταν είσαι προφυλακισμένος δεν μπορείς. Μετά έκανα αίτηση και μου κόψανε την εκπαιδευτική άδεια, γιατί σου λέει έχεις μεγάλο υπόλοιπο, μήπως μας φύγεις κ.λπ. κ.λπ.

Τώρα παίρνεις κανονικά τις άδειες;
Τώρα κοιτάνε το ωρολόγιο πρόγραμμα. Οσες ώρες έχω μαθήματα, τόσες βγαίνω και έχω και μία ώρα μεταφορικά. Κάθε μέρα βέβαια φέρνω υπογραφές από καθηγητές.
Το πρωί φοιτητής, το βράδυ φυλακισμένος δηλαδή. Ναι. Μπορεί να λείπω το πρωί ή το απόγευμα, ανάλογα με το μάθημα, αλλά το βράδυ θα είμαι σίγουρα στο κελί.
 
Οι συμφοιτητές σου ξέρουν ποιος είσαι; Οχι. Προσπαθώ να μην το μάθουν.
 
Δεν έχει τύχει να σου αρέσει μια γυναίκα στη σχολή; Το ρωτάτε; Μόνο μία;
 
Και τι της λες;
Τίποτε. Δεν είναι ακόμα ο καιρός γι΄ αυτά τα πράγματα.
Δεν θέλεις να πεις σε μια γυναίκα ποιος είσαι; Δεν μπορώ να πω ότι είμαι και υπερήφανος γι΄ αυτό που έχω κάνει. Αμα βέβαια δημιουργήσω μια πραγματική σχέση θα της το πω.

Τι άλλα σχέδια έχεις;
Λέω να δώσω κατατακτήριες στο Πολυτεχνείο. Αμα πετύχεις, μπαίνεις στο 5ο εξάμηνο. Και από εκεί και πέρα έχει ο Θεός. Μέχρι τα 30 μου το πλάνο μου είναι να διαβάζω.

Και από δουλειά;
Σε κάποια βιομηχανία θα ήθελα να δουλέψω, αλλά δυστυχώς υπάρχει και το λερωμένο ποινικό μητρώο. Δεν ξέρω πότε θα διαγραφεί η ποινή. Νομίζω έπειτα από 20 χρόνια όταν είναι κακούργημα.
Πες μου λίγο για τις ελληνικές φυλακές. Εγώ σε δύο φυλακές έχω πάει. Στον Κορυδαλλό, στην Α πτέρυγα, και στη Χαλκίδα. Οι συνθήκες διαβίωσης είναι απαράδεκτες και για να πετύχεις κάτι θέλει πολλή υπομονή. Εγώ έπρεπε να προσπαθήσω πολύ για να πάρω τις εκπαιδευτικές άδειες.
Τι απ΄ όλα αυτά που λέγονται για τις φυλακές είναι αλήθεια; Τι λέγονται; Πείτε μου και θα σας απαντήσω.
Πρώτον, ότι οι φυλακές είναι γεμάτες ναρκωτικά. Στη Χαλκίδα δεν έχω δει. Αμα είσαι μέσα στο κελί σου δεν τα βλέπεις αυτά τα πράγματα. Οποιος ψάχνεται, πάντως, βρίσκει. Υπάρχουν ναρκωτικά στις φυλακές. Δεν είναι δηλαδή μύθος.

«Δεσμοφύλακες βασανιστές»;
Εμένα ο χειρότερος μου φέρθηκε με τυπικότητα. Ο διευθυντής ήταν λίγο αυστηρός όταν πήγα για την εκπαιδευτική άδεια. Πολύ τυπικός. Βέβαια, έχει και μια ευθύνη... Ισως να μην είναι αυτό που θέλετε να ακούσετε, αλλά είναι η αλήθεια.

Συμμορίες;
Αναλόγως την πτέρυγα. Ενα διάστημα δούλευα στη βιβλιοθήκη στον Κορυδαλλό και άκουγα από αυτούς που έπαιρναν βιβλία ότι γίνονται συγκρούσεις, κυρίως με αφορμή τα ναρκωτικά. Οπου δεν υπάρχουν ναρκωτικά είναι πιο ήπια τα πράγματα.

Βιασμοί;
Το έχω ακούσει αυτό από ένα παιδί που ήταν στην Ανηλίκων. Και μου φάνηκε αληθινό. Γιατί άλλωστε να πει ένα τέτοιο ψέμα ένας άνθρωπος;

Στο κελί είσαι μόνος σου;
Οχι βέβαια, τέσσερα άτομα είμαστε στο κελί. Στη Χαλκίδα έχει μόνο ένα κελί και το διεκδίκησα λόγω ότι πηγαίνω στο ΤΕΙ.
 
Στους άλλους θαλάμους πόσοι είναι;
Οκτώ, δεκάξι, τριάντα πέντε. Τώρα σκεφτείτε 35 άτομα σε έναν θάλαμο. Ακόμη και για τις τηλεοράσεις μαλώνουν. Γίνονται προστριβές για το τι θα δούνε. Δεν έχουν ντουλάπες να βάλουν τα ρούχα τους. Τα έχει ο άλλος 4 χρόνια σε σακβουαγιάζ.
Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που κάνεις όταν παίρνεις κανονικές άδειες και βγαίνεις; Πηγαίνω σπίτι μου να δω τους γονείς μου. Είμαστε πολύ δεμένοι σαν οικογένεια. Ηδη έχασα περίπου 5 χρόνια από τη φυλακή...

Είχες βγάλει λεφτά από τα ναρκωτικά;
Αυτά τα 93 χιλιάρικα που μου βρήκαν. Δεν με ενδιαφέρανε εμένα τα λεφτά. Εγώ ήθελα οι άνθρωποι που είναι γύρω μου να είναι χαρούμενοι. Και αυτά τα λεφτά τα μάζευα για να ξεχρεώσω ένα δάνειο που είχαν πάρει οι γονείς μου. Τέλος πάντων δεν τα κατάφερα. Πιστεύω ότι τους απογοήτευσα, αν και δεν το παραδέχονται.


«Εχω γελάσει πιο πολύ στη φυλακή απ΄ ό,τι έξω»

Γιατί αποφάσισες να μου μιλήσεις; Εχεις κάποιο
αίτημα; Προσωπικό κανένα. Θέλω μόνο να προβάλετε το θέμα με τις εκπαιδευτικές άδειες. Δηλαδή να βοηθήσετε αυτούς που θέλουν να σπουδάσουν.

Εχω έναν γνωστό στον Κορυδαλλό που του απέρριψαν πάλι την εκπαιδευτική άδεια. Είναι στη Γυμναστική Ακαδημία. Σίγουρα μπορεί να υπάρχουν και κάποιοι που δεν το αξίζουν, αλλά είναι κρίμα κάποιοι να χάνονται.
Το βράδυ είναι πιο δύσκολα στη φυλακή ή το πρωί; Στις 8 που μας κλειδώνουν στο θαλαμάκι. Την πρώτη φορά που γύρισα από άδεια αναρωτήθηκα «καλά, γιατί κλειδώνουν αφού ήμουν καλό παιδί».
 
Εχεις ζήσει και όμορφες στιγμές στη φυλακή; Μόνο που ακούς «φυλακή» και «όμορφο» στο χαλάει. Πάντως, έχω γελάσει πιο πολύ στη φυλακή απ΄ ό,τι έξω. Δεν το έχω ψάξει. Αλλά αν είσαι πολύ καιρό με κάποιους δίπλα σου και δεν έχεις τίποτα να πεις, ψάχνεις αφορμή να γελάσεις, το έχεις ανάγκη.
 
Και η χειρότερη στιγμή;
Η πρώτη απόρριψη εκπαιδευτικής άδειας. 
 
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΑ ΝΕΑ 
ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου